Online tartalomszolgáltatás a SZIE Gazdasági Informatika Tanszékén


Pitlik László, Dr. <pitlik@miau.gau.hu>

SZIE GTK GEMI GINT

Pásztor Márta <marta@miau.gau.hhu>

SZIE GTK GEMI GINT

Bunkóczi László <blaszlo@miau.gau.hu>

SZIE GTK GEMI GINT

Popovics Attila <popovics@miau.gau.hu>

SZIE GTK GEMI GINT




  1. Bevezetés

1999-ben a NetworkShop rendezvényén tanszékünk már bemutatta internetes tartalomszolgáltatásait a szakmai érdeklődők közönségének. Két év multával időszerű áttekinteni a változásokat és a befejezett, illetve még folyó projektek következtében létrejött bővítéseket. Az elkövetkezőekben a kiemelt szolgáltatásokat - mint legfontosabb tudástranszfer eszközöket - ismertetjük részletesen.


  1. MIAÚ – Magyar Internetes Agrárinformatikai Újság (http://miau.gau.hu)

Az 1998 őszén létrehozott Internetes szolgáltatás mai szemmel megfogalmazható elsődleges célja az oktatás-távoktatás támogatása, ill. a klasszikus papír-alapú (s agrárinformatikai téren lényegében nem létező) szaksajtó pótlása volt. Időközben (többek között a log-statisztikák elemzése révén) világossá vált, hogy trendjében növekvő látogatottságot csak új és még újabb kínálattal lehet elérni. A MIAÚ (mint egy, az akadémiai hálózaton működő, így reklámbevételekre nem számító szerver) ugyan nem érdekelt közvetlenül a látogatók (visits) számának növelésében, de a piacgazdaság szabályai (azaz a növekedési kényszer) alól ez esetben sincs kibúvó.

Így az elmúlt, több mint 30 hónapban a MIAÚ már nem csak egy Internetes újság, s egy fajta digitális agrárinformatikai kiskönyvtár, hanem számos újszerű szolgáltatás révén sokkal inkább egy virtuális konszern.

A 2000 őszén átalakított, s hamarosan ismét átalakítani tervezett főoldali menü fontosabb elemei:

Világosan érezhető, hogy az egyetlen oldalról egy kattintással elérhető kínálat zsúfolttá teszi az oldalt. Azonban a menü rendszer mögé rejtett szolgáltatások el nem érése, meg nem találása a tapasztalatok alapján még rosszabb helyzetbe hozza az Olvasót. Ezért kérte pl. a levelező képzés is, hogy a jegyek, vizsgaidőpontok és órarendek navigációs oldala a MIAÚ legfelső szintjén, s külön információs jellel kerüljön kiemelésre. A TKB honlap internetes és intranetes struktúrája, ill. részletes menüpontjai sem jelentenek magától értetődő segítséget a felhasználóknak. A közeljövőben ezért az egyes fontosabb oldalak átalakítása várható.

A logstatisztikák szerint a MIAÚ tavaly elérte egy hónapra vetítve a 18613 visit-et, mely a rendszert üzemeltetők adatai nélkül értendő. A szezonális (főleg az oktatás igényei alapján kialakuló) hatásoktól eltekintve a trend továbbra is emelkedő.


  1. TKB-PIKT - Tudományos, Kutatási Bizottság - Pályázati Iroda és Kutatási Titkárság (http://miau.gau.hu/tkb)

A Tudományos és Kutatási Bizottság honlapja a pályázatok és mellékleteik gyors, demokratikus hozzáférésének biztosítása érdekében jött létre SZIE és OM támogatással. Az “intranetes” részben jelszavas védelem mellett olvashatók a Bizottság jegyzőkönyvei, egyéb adatai. Az “externetes”, vagyis a közhasznú részben pályázati hírek, a SZIE belső ügyintézését támogató online űrlapok találhatók. A MIAÚ naplójához hasonlóan itt is egy központi naplóból követhetők a legfontosabb hírek. Az online űrlapokról érdemes megjegyezni, hogy kiforrott igények és felhasználási rend, ill. stabil források hiányában a fejlesztés nem igazán felhasználóbarát, ami részben magyarázata a nem túl aktív felhasználásnak. Fontos azonban az is, hogy az információt adni és kapni elv, még nem magától értetődő, vagyis az információmonopolizálási hajlam nehezen oldódik, a közhasznúság demonstratív kimutatása nem vált szélesebb tömegek napi rutinjává.


  1. Szent István Egyetemi Napok - SZIEN (http://miau.gau.hu/tkb/szien)

A Szent István Egyetemi Napok rendezvény honlapja a SZIE integrációjának és növekvő PR aktivitásának egyik első jelzése SZIE támogatás mellett. A honlap színvilágában alkalmazkodik a központi SZIE oldalhoz, s tartalmában követi a papír-alapú nyomtatványok érdekében képződő információkat, melyek azonban nem feltétlenül előnyösek egy hipertextes támogatást is nyújtani tudó keretrendszerben.


  1. Levelező képzés (http://miau.gau.hu/levelezo)

A SZIE GTK által folyatatott levelező képzés operatív információáramlása online támogatás nélkül szinte elviselhetetlen terhet jelentett az elmúlt időszakokban. A jegyek, a vizsgahelyszínek és időpontok iránti igény olyan jelentős volt, hogy a képzés által támogatott szolgáltatás bevezetése után a visit-ek száma ugrásszerűen megnőtt. Az adatbázis jellegű online adatszolgáltatásra azonban sem a tanszéki adminisztráció, sem a hallgatóság nem volt kellőképpen fogadó kész. Emellett felvetődtek jogi problémák is a nevek és jegyek közlése miatt. Noha ez a faliújságokon évtizedek óta szokás volt. S a telefonos bejelentkezéskor sem lehet azonosítani a kérdezőt, nem beszélve a csoportos jegylekérdezések esetéről. Itt érdemes megemlíteni, hogy a jegyek és nevek nyilvánossága csökkentheti a nem teljesítményhez kötődően megszerzett érdemjegyek lehetőségét, ill. növelheti a jó jegyek presztízsértékét. A levelező képzés honlapja is átesett egy fajta integráló újrarendezésen, mely azonban a keretinformációk lassú áramlása miatt nem vált be egyértelműen. A levelező képzés mellett a nappalos képzés oldalai is megjelennek, de a személyes konzultációk egyszerűbb lehetősége egyelő csak jelképesen teszi szükségessé a nappalos hallgatók online információval való ellátását.


  1. Humán Erőforrás Menedzser képzés - HEM (http://miau.gau.hu/hem)

Az új HEM oldal nem annyira tartalma, mint inkább kialakításának technikája miatt érdekes. Egy hallgatói önálló feladat keretében létrejött egy EXCEL makró, mely többszintű menük érzékletes váltásához szükséges HTML oldalak gyárt le gombnyomásra JAVA támogatás nélkül. Ez azért hírértékű, mert egy közhasznú oldal költségvetése mindig alacsony, s menedzsmentje időhiánytól szenved. Így minden automatizálási lehetőség fontos lehet a hatékony operatív munkavégzéshez.


  1. MF - Magyar Internetes Agrárinformáció Források Katalógusa (http://miau.gau.hu/mf)

Az agrár információs bróker szolgáltatás utolsó fázisai FVM támogatás mellett készültek. A MAINFOKA (MF) célja, hogy a hallgatók önálló munkája által létrehozott eredmények ne vesszenek kárba, sőt egy egységes keretrendszerben, lekereshető formában álljanak egyelőre a magyar nyelvű olvasók rendelkezésére. A rendszerben jelenleg több mint 10000 url van katalogizálva, köztük több mint 4000 kézzel indexált cég, ill. hasonló nagyságrendben növénytermesztési és állattenyésztési témák hivatkozásai. A könyvtári jellegű bejegyzések száma szintén jelentős, köztük a MIAÚ saját cikkeivel. Fejlesztés alatt áll egy többnyelvű kulcsszó-rendszer, ill. napirenden van a szolgáltatás újrastrukturálása. A hallgatói önálló munkák keretében létrejött didaktikai és szakmai értékű szakértői rendszerek forráskódjainak katalógusa ugyan várat még magára, de az egyre értékesebb lokális vagyon katalogizálása nem kerülhető el.


  1. ZADI - Zentralstelle für Agrardokumentation und -information: Agrárdokumentációs és Információs Központ, Bonn (http://miau.gau.hu/miau/26/tdkerika.exe)

A Gazdasági Informatika Tanszék és a német központi agrár online tartalomszolgáltató közötti megállapodás értelmében a közeli jövőben szükséges lenne a magyar adatok (MF) nemzetközi vérkeringésbe történő becsatolására. A német adatok magyar view-val való ellátása, bár szakmailag értékes és érdekes felvetésnek bizonyult, jogi rendezetlenségek folytán nem valósítható meg magától értetődően (KTBL).


  1. E-COMMERCE - elektronikus jegyzetbolt (http://miau.gau.hu/portal)

A tanszék egyik újszerű oktatási kínálata értelmében a hallgatók egy kis csoportja lehetőséget kap arra, hogy virtuálisan kialakítson egy digitális jegyzetboltot. Ennek folyamatosan képződő ötlethalmaza és megvalósítási szikrái követhetők nyomon az elektronikus kereskedelmei oldalon.


  1. Összefoglalás

A MIAÚ elmúlt két és fél éves története arra mutat rá, hogy az oktatás, kutatás, szaktanácsadás és adminisztráció négyszögében számos olyan feladat van, melyek jól támogathatók online módon. A további siker és a fenntarthatóság előfeltétele azonban, hogy a közhasznú kínálat olcsó, tartalmas legyen, s a kereslet (vagyis a fogadókészség) személyes akadályai (információ-monopolizálási hajlam, idegenkedés a technikától, stb.) pedig fokozatosan leépüljenek, s számos, őszintén érdeklődő, közhasznúan szolgáltatni akaró kapcsolat alakuljon ki az emberek között.