Cisco Hálózati Akadémiák hazánkban
Fehér Gyula dr. <feher@kando.hu>
Budapesti Műszaki Főiskola Informatikai Kara
Bevezető áttekintés
A Cisco cég - a hálózati világ úttörője, az Internet technológia legmeghatározóbb ereje - korán felismerte, hogy a rendkívül gyorsan fejlődő hálózati technológia és az erre épülő további technológiák szakembereinek képzése és továbbképzése a szűkebb szakma és a tágabb gazdaság számára egyaránt sorsdöntő fontosságú. Szakmán belül problémát jelent, hogy az óriási mennyiségű új szakmai eredmény követése és értékelése minden korábbinál nagyobb mennyiségű időt és energiát követel, aminek eredményeképpen a szakemberek napi munkaidejének egyre jelentősebb hányadát erre a célra és nem feladatmegoldásra kell fordítani. A gazdaság oldaláról ugyanakkor határozottan érzékelhető tény, hogy a hálózatokon alapuló "e-világ" növekedési ütemének legfőbb korlátját egyre inkább a megfelelő számú és minőségű szakemberek hiánya jelenti. A jól képzett szakemberek kereslete és kínálata közötti olló a trendek szerint nyílik. Ezek alapján érthető, hogy a képzés a szakma és az iparág számára olyan kiemelkedő fontosságúvá vált, hogy közvetlenül és nagyon intenzíven bekapcsolódtak a problémák megoldására alkalmas, hatékony oktatás megszervezésébe. Ennek a folyamatnak egy nagyon fontos eredménye a Cisco Hálózati Akadémia (Cisco Networking Academy CNA) képzési programjának kidolgozása, a képzés megszervezése és az egész világra kiterjedő beindítása. Hazánkban a Cisco Hungary nem csupán a képzés megszervezését és támogatását vállalta magára, hanem a tananyag magyar nyelven történő elérését is biztosította. Ennek eredményeként olyan feltételeket teremtett, amelyek garantálják, hogy a legkurrensebb szakma ismereteit a CNA képzésben résztvevők anyanyelvükön tudják elsajátítani. A következőkben ennek a képzésnek a legfontosabb sajátosságait igyekszünk összefoglalni.
Szakmai célkitűzés
Képzési cél
Kis- és középméretű vállalatok/intézmények hálózati infrastruktúrájának - tipikusan 100 végpont alatti lokális (LAN), nagytávolságú (WAN) és behívásos (dial-up) számítógépes hálózat - a vállalkozás, vállalat vagy intézmény igényeinek megfelelő tervezéséhez, üzembehelyezéséhez és üzemeltetéséhez szükséges elméleti és gyakorlati ismeretek átadása, a megfelelő készségek kialakítása.
Motiváció
Az egész világra kiterjedő képzés legfőbb hajtóereje a már ma is akut szakemberhiány. A trend - több független forrás egybehangzó véleménye szerint - a következő évekre az igényekhez képest egyre nagyobb szakemberhiányt jelez.
A Cisco Hálózati Akadémia egy az egész világon elfogadott, jól eladható tudás és az azt igazoló képesítés, a CCNA (Cisco Certified Network Associate) oklevél, megszerzésére ad lehetőséget.
A képzést a CISCO több formában is támogatja:
Tartalmában és formájában folyamatosan frissített, korszerű tananyag.
Oktatók felkészítése
Laboreszközök adományozása ill. önköltségi áron történő eladása
A képzés formája és terjedelme
A kimondottan gyakorlatorientált képzés 280 összóraszámban, nappali tagozatos hallgatók esetén négy (egyenként 15 hetes) szemeszterre bontva, heti 5 órás terjedelemben folyik. (A képzés ütemezésének kialakításában a csatlakozó iskolák rendelkeznek bizonyos függetlenséggel.)
A képzést végző intézmények
A képzés olyan nem profitorientált közép- vagy felsőoktatási intézményekben folyik, amelyek biztosítani kívánják a CCNA szakképesítés megszerzésének lehetőségét.
A képzés minőségellenőrzése
A képzési célok megvalósulását a Cisco Networking Academy Program – CNAP - Management System által nagyon részletesen kidolgozott és szigorúan alkalmazott minőségbiztosítási rendszer (Quality Assurance Plan – QAP - ) garantálja. Ennek legfontosabb elemei:
Az oktatást csak a Cisco által kiképzett és kvalifikált, minden évben továbbképzett és minősített oktatók végezhetik.
A képző Akadémia és a képzés minden fázisa folyamatosan, több oldalról is szigorúan ellenőrzött.
Szervezeti felépítés és működés
A CNAP szervezeti felépítése
A CNAP alapvető rendeltetése, végső célkitűzése a programban résztvevő oktatási intézmények hallgatóinak képzése.
A képzés alapsejtjei az intézményenként létrehozott Lokális Akadémiák (továbbiakban LA). Ezek mindegyike minimálisan két oktatóból és a képzésért felelős, azt irányító vezetőből (Main Contact) áll. Utóbbi egyben az LA és a CNAP rendszer közötti megfelelő együttműködésért is felel.
A szervezeti séma következő szintjén az LA-k munkájának támogatását és szakmai ellenőrzését végző Regionális Akadémiák (továbbiakban RA) állnak. Ezek olyan oktatási intézmények, amelyek hallgatóik képzése mellett a CNAP egész rendszerének működtetése érdekében többletfeladatokat is vállalnak. A legfontosabb ilyen tevékenységek: az LA-k integrálása, az oktatás beindításának szakmai támogatása, oktatási tapasztalatok folyamatos átadása, a labormunkával kapcsolatos szaktanácsadás, az LA-oktatók kiképzése és rendszeres továbbképzése, az új tananyagverziók oktatásba állításának támogatása, az oktatáshoz szükséges, de egyedileg nem, vagy csak nehézkesen beszerezhető eszközök közös megvásárlásának koordinálása, a közösen használható berendezések üzemeltetésének megszervezése, a minőségi előírások folyamatos ellenőrzése. RA-t csak olyan intézmény hozhat létre, amelyben LA is működik.
Az RA-k munkáját az Akadémiai Képző Központ (Cisco Academy Training Centre –a továbbiakban CATC) fogja össze. Ennek elsődleges feladata az RA oktatók kiképzése és rendszeres (évenkénti) továbbképzése, az oktatás beindításának szakmai támogatása, oktatási tapasztalatok folyamatos átadása, szaktanácsadás, az új tananyagverziók, új oktatási eszközök és módszerek bevezetésének támogatása, a minőségi előírások folyamatos ellenőrzése. CATC általában olyan intézményben működik, amelyben LA és RA is létezik.
Szükséges oktatási infrastruktúra
A képzés tárgyát képező szakterület gyors változásai miatt a nyomtatott tananyag alkalmazása jelentős késést és magas többletráfordítást eredményezne. Ilyen feltételek esetén az egységes vizsgáztatás és a centralizált adminisztrálás is csak körülményesen lenne megvalósítható. Ezért a tananyag E-Learning formában, elektronikus média útján kerül terjesztésre és ugyancsak elektronikus, web alapú a vizsgáztató rendszer és az egész oktatási tevékenység adminisztrációja is. Ennek megfelelően az oktatás beindításának egyik legfontosabb feltétele a helyi hálózatba kapcsolt, Internet eléréssel rendelkező gépeket magába foglaló tanterem. Erre a célra egy 10-12 PC-s munkahelyből álló, önálló szervert is tartalmazó teremre van szükség.
A képzés kimondottan gyakorlat-orientált jellege miatt egy olyan laboratóriumra is szükség van, amely magába foglalja az
öt útvonalválasztóból, két kapcsolóból, az ezekhez csatlakozó multiplexerek, média-konverterek és egyéb szerelvények együtteséből kialakított, tipikusan két vagy három nyílt rack szekrényben elhelyezett hálózati rendszert,
a laborgyakorlatok során konzol-funkciókat ellátó és ugyanakkor hálózati munkaállomásként is használható PC gépeket (minimálisan 5 db, célszerűen 10 db) és
a számítógépeket a hálózati eszközökkel összekapcsoló (a gyakorlatok igényei szerint rugalmasan konfigurálható) kábelezést.
A gyakorlatok fontos része a tervezés, a telepítés és az üzemeltetés munkáihoz használt eszközök szakszerű kezelésének megismertetése. Ezen eszközök sora az egyszerű kéziszerszámoktól a bonyolult kábelvizsgáló műszereken át a hálózatok belső működésének nyomonkövetésére alkalmas hálózat- és protokoll- analizátorokig terjed és magában foglalja a LAN és WAN hálózatok tervezését ill. konfigurálását támogató CAD eszközöket is. Beszerzésük költségeit jelentősen csökkenti, hogy a Cisco Hálózati Akadémia programját több olyan nagy cég is támogatja, amelyek a képzéshez szükséges eszközöket jelentős árkedvezményekkel teszik elérhetővé az Akadémiák számára.
A Cisco által nyújtott támogatás
Lokális Akadémia (LA): 2 oktató térítésmentes kiképzése, a tananyag ingyenes rendelkezésre bocsátása, a hálózati alapeszközkészlet (5 router és 2 switch) megvásárlásához nyújtott kedvezmény (a 18.000 USD piaci ár helyett 10.000 USD)
Regionális Akadémia (RA): 2 oktató térítésmentes kiképzése, a tananyag ingyenes rendelkezésre bocsátása, a hálózati alapeszközkészlet (5 router és 2 switch) rendelkezésre bocsátása.
Akadémiai Képző Központ (CATC): 2 oktató térítésmentes kiképzése, a tananyag ingyenes rendelkezésre bocsátása, laboreszközkészlet és a patronált RA-k számával arányos kompenzáció.
Kötelezettségek
Az Akadémiák mindegyikének garantálnia kell, hogy a tananyagot és a képzéshez kapott minden eszközt és információt csak a CNAP képzés keretén belül használják, azokat a képzés közvetlen résztvevőin kívül mások semmilyen formában nem érhetik el.
LA-k esetén a képzésre vonatkozó előírások betartása, beleértve a képzés adminisztrációját, a RA-val aláírt szerződésben megállapított nagyságú és ütemezésű díj kifizetése az RA számára.
RA-k esetén a képzésre vonatkozó előírások betartásán túlmenően maximum 10 LA rendszerbe integrálása, az LA oktatók kiképzése (2 oktató/LA) és évenkénti (2 napos) továbbképzése, a minőségi elvárások folyamatos ellenőrzése, folyamatos patronálás.
CATC-k esetén max. 30 RA oktatóinak kiképzése (2 oktató/RA) és évenkénti (2 napos) továbbképzése, rendszerbe integrálása, a minőségi elvárások folyamatos ellenőrzése, folyamatos patronálás.
A képzés beindításának feltételei
Minden oktatás csak akkor képes elérni célját, ha a szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állnak. A Cisco Hálózati Akadémia esetén sincs ez másként, ezért a bekapcsolódni szándékozóknak feltétlenül ismerni kell az indítás részletes feltételeit. A továbbiakban ezeket kívánjuk röviden összefoglalni. Abból indulunk ki, hogy a képzésben résztvevő hallgatói csoportok létszáma 10 – 12 fő. Az ennél kisebb csoportok indítása ugyanis nem gazdaságos (alacsony a hallgató/oktató arány) és oktatásszervezési szempontból is nehézkesen kezelhető. Nagyobb csoportok esetén a gazdaságossági mutatók javulnak, de nagyobb befektetésre van szükség. Mindezek alapján 12 fős csoportok kialakítása látszik optimálisnak.
Helyiség:
Alapvetően kétféle tevékenység színterét kell biztosítani:
Az elektronikus formában rendelkezésre álló oktató- és vizsgaanyagok elérésére, azaz a felkészülésre és vizsgázásra szolgáló tantermet.
A hálózati eszközökkel és az ezekből kialakított hálózatokkal végzett gyakorlati munkát szolgáló laboratóriumot.
A tanteremben minimálisan 12 helyi hálózatba kapcsolt, Internet elérést is biztosító PC-s munkahelyet kell kialakítani. Az Internet-kapcsolat elsődlegesen a Cisco Hálózati Akadémia központi (vizsgáztatásra ill. az oktatási folyamat egészének adminisztrálására szolgáló) szervereinek eléréséhez és a tananyagban elhelyezett Internet-hivatkozások kezeléséhez szükséges. A munkahelyek a helyi hálózaton át egy az Akadémia oktatómunkáját támogató helyi szervert is használnak. Ez az Akadémia saját szervere és alapvetően a tananyag gyors, megbízható elérését hivatott biztosítani, de (web szerverként és még sok más egyéb) oktatást támogató célra is használható.
A laborhelyiségben a gyakorlatokon használt hálózati eszközök és az ezekhez (általában fixen telepített, de az éppen aktuális gyakorlatok igényei szerint rugalmasan konfigurálható) kábelezéssel konzolként, illetve munkaállomásként kapcsolódó 10 db (minimálisan 5db) PC-s munkaállomást kell elhelyezni. A hálózati eszközöket a kommunikációs rendszerekben használt szabványos, 19”-os, nyílt rack egységek (2 vagy 3 egység) foglalják magukba.
A tanterem- és a labor-funkció egyazon helyiségben is megvalósítható. Ennek a közös helyiségnek az alapterülete nem lehet kisebb 80 négyzetméternél. Elkülönülő tanterem és labor esetén a megkötés értelemszerűen a két helyiség együttes területére érvényes. A laborgyakorlatokhoz használt számítógépek elvben ugyanazok is lehetnek, amelyeket a tananyag eléréshez használunk, de ez a megoldás a gyakorlatban sok technikai, biztonsági és oktatásszervezési gondot okoz, ezért csak kényszerhelyzetben, akkor is csak ideiglenes megoldásként használható.
Berendezések:
A tanterem berendezései: PC munkaállomások (12 db), szerver konfiguráció (1 db), LAN : 10/100BaseT alapú Ethernet hálózat Internet eléréssel.
A labor berendezései: Az első szemeszter oktatását megelőzően a gyakorlatokhoz az ún. LA/1 egységcsomagot képező laborfelszerelésnek kell rendelkezésre állni. Ezt az eszközkészletet a második szemeszter oktatásának megkezdése előtt ki kell bővíteni az ún. LA/2 eszközkészlettel.
Személyi feltételek:
Az Akadémiák csak akkor működhetnek, ha legalább 2 oktatójuk van. A működés első két évében elegendő, ha az oktatók a kurzusok anyagából előzetesen már levizsgáztak, ezt követően viszont csak CCAI képesítéssel oktathatnak. A működés további feltétele, hogy az oktatókon kívül minden Akadémiának kinevezett vezetője legyen. Az Akadémia munkájának irányításáért, a patronálási és felügyeleti (szakmai ellenőrzési) feladatok ellátásáért, az Akadémiai rendszerrel és az oktatási intézmény vezetésével való kapcsolattartásért felelős vezető (Main Contact) egyben oktató is lehet.
Az oktatók képzése
Az LA oktatókat az RA-k, az RA oktatókat a CATC-k képzik. Az oktatói kurzusokra az érvényes szerződéssel rendelkező Akadémiák a CNA rendszer központi szerververén (a Community serveren) keresztül jelentkezhetnek.
A képzés időtartama:
szemeszter: 8 munkanap
szemeszter: 6 munkanap
szemeszter: 4 munkanap
szemeszter: 4 munkanap
Képesítés:
Az oktatók alapkiképzése a négy szemeszter elvégzésével zárul. Ezt követően minden oktatónak le kell tennie a CCNA vizsgát, amire a legközelebbi Sylvan Test Központban lehet jelentkezni.
Továbbképzés
A képzés témájának rendkívül gyors fejlődése miatt az Akadémia tananyagának tartalma és megjelenési formája gyorsan változik, a laboratóriumi gyakorlatok folyamatosan megújulnak. Emiatt a kiképzett oktatók évenkénti két napos továbbképzése kötelező. A képzést a “szülőakadémia” végzi.
Tapasztalataink
1998-ban került érdeklődésünk előterébe ez a képzés és még ugyanezen év végén jeleztük bekapcsolódási szándékunkat. A részletek megismerését követően 1999 áprilisában RA szerződést kötöttünk a Cisco-val, majd júniusban az Edinburgh-i Egyetemen kezdődött oktatóink kiképzése. Hallgatói kurzusainkat az 1999/2000 tanévben idítottuk és első végzőseink ez év májusában fejezik be 4. CNA szemeszterüket. Tapasztalataink kezdettől fogva igazolták előzetes elképzeléseinket. Több vonatkozásban a vártnál is hatékonyabb, színvonalasabb, a hallgatók és oktatóik számára egyaránt izgalmas, életszerű, valódi problémák megoldására felkészítő oktatást tudtunk megvalósítani a CNA képzés keretén belül. Különösen nagy örömet és komoly szakmai sikert jelentett, hogy ezáltal olyan időszakban voltunk képesek fenntartani, sőt emelni képzésünk színvonalát, amikor egyébként az oktatás közismert finanszírozási gondjai miatt egyáltalán nem ez volt a jellemző.
A tananyag, az azt közvetítő oktatási dokumentumok és az Internet alapú adminisztrációs és vizsgarendszer, az oktatási infrastruktúra egésze egy folyamatosan megújuló rendszer. Nemcsak a tananyag, hanem minden rendszerkomponens tartalma és megjelenési formája gyorsan követi a világ változásait. Az elmúlt két év során szinte minden kicserélődött, esztétikusabbá, jobban használhatóbbá vált. Az első tananyagváltozatok bitminta alapú megoldásait ma már a sokkalta gyorsabb és helytakarékosabb Flash-technológia váltotta fel. A laborgyakorlatok egész sora újult meg, és nagyon sok teljesen új gyakorlatot vezethettünk be. A CNA rendszer központi szerverén (Community server) keresztül az akadémiák oktatói megismerhetik és felhasználhatják egymás eredményeit. Mindezen túl a Cisco rövid, de nagyon intenzív konferenciákkal évente módot ad az érdekeltek (oktatók és fejlesztők) személyes konzultációjára, a legújabb eredmények közvetlen megismerésére.
A kölcsönösen kedvező tapasztalatok alapján a Cisco és Főiskolánk 2000-ben szorosabb együttműködést alakított ki. Akadémiai Képző Központ (Cisco Academy Training Center - CATC – ) funkció ellátására kötöttünk szerződést. Ennek eredményeként a hazai Regionális Akadémiák oktatóinak már nem kell Angliába utazni, hogy oktatói kurzusaikat elvégezhessék, a kiutazás és a kinttartózkodás egyáltalán nem jelentéktelen költségei megtakaríthatók. Kezdettől fogva nem csak a hazai RA oktatók képzését végezzük. Az eddigiek során 15 nemzetközi oktató kurzust tartottunk, és jelenleg kilenc országban működik regionális akadémiánk.
Hangsúlyoni kell azonban, hogy mindehhez nagyon sok segítségre volt és van szükségünk. Szerencsénkre nem csupán a Cisco, hanem több más cég is (CONET Kft., EQUICOM Kft, LNX Kft., Makrotrend Szövetkezet) konkrét szakmai és közvetlen anyagi támogatást adott munkánkhoz. Segítségüket ezúton is köszönjük és reméljük, a jövőben tovább bővül a velünk együttműködők sora.