Oktatási Portál a budapesti Jedlik Ányos Gimnáziumban
Takács Attila <takacsa@jedlik.hu>
Jedlik Ányos Gimnázium
Farkas Csaba <farkascs@jedlik.hu>
Jedlik Ányos Gimnázium
Mi az oktatási portál?
Az oktatási portál új fogalom, amit ennek a “mozgalomnak” a kapcsán szeretnénk bevezetni a köztudatba. Olyan Internetes holnapstruktúrát jelent, amely teljesen új alapokra helyezi az oktatási intézmények eddig megszokott jelenlétét az Interneten, és forradalmian kibővíti a kommunikáció lehetőségét az iskola és az iskolával kapcsolatban lévő személyek (tanulók, szülők, iskolafenntartó, oktatáskutatók, az iskola iránt érdeklődők, stb.) között.
Ez a kommunikáció magában foglalja a hagyományos információk egyirányú lekérését az iskola honlapjáról, de olyan kiugróan új elemeket is tartalmaz, mint a diákok osztályzatainak, hiányzásának nyomon követése (szülő automatikusan kap egy e-mailt, ha túl sok a késés, igazolatlan hiányzás, vagy akár ha elégtelen osztályzat jelenik meg az adatbázisban). Interaktív kommunikációt tesz lehetővé a könyvtár használatában (katalógus használata, éppen kölcsönözhető könyvek száma, kiválasztott kötetek előjegyzése bárhonnan, Interneten keresztül). Ide érthető még tanmenetek, tantervek, oktatási segédanyagok, PowerPoint prezentációk, stb. le- és feltöltése. Házi feladatok, tanulmányi versenyek kiírása és leadása. Diákönkormányzati választások kiírása és lebonyolítása.
A lehetőségek száma végtelen. A rendszer moduláris felépítésű és folyamatosan fejleszthető, ahogy egy iskolai honlap is bármikor nyithat egy új rovatot, linket a főoldalról.
A kapcsolat alapja az Internet, amelyen át – az új Microsoft .NET filozófiának megfelelően a keresett információkhoz hozzáférhet “Juss hozzá az információkhoz bármikor, bárhonnan, bármilyen eszköz segítségével!”. A portál kifejlesztéséhez szükséges szellemi kapacitás nagyon sok iskolában rendelkezésre áll. Jól képzett informatika tanárok, és képességekben, ötletekben bővelkedő tanulók várnak arra, hogy megmutathassák tudásukat. A szűk keresztmetszet a megfelelő szoftverek és azokban való jártasság hiánya, valamint sok helyen a hardver is hiányzik, amin az új, modern, nagy erőforrás-igényű programok futni tudnak.
Mit nyújt az oktatási portál?
1. Tárolja a mindennapi adatokat.
Ezek jelentőségét azok tudják, akik vagy az iskolában dolgoznak vagy fizikailag is kapcsolatba kerülnek az iskolával. (Pl. a gyerekét vagy annak tanárát kereső szülő. Fontos, hogy ezek a lapok dinamikusak legyenek, mivel folyamatosan változnak.
Órarend terembeosztással, amely a nulladik órákat és a délutáni foglalkozásokat is tartalmazza (szakkör, sportkör).
A termek használata, beleértve a délutáni szakkörök, klubok és a szabadon használható termek ügyeletét (pl. számítástechnika terem).
Az iskola névsora osztályonkénti lebontásban, az osztályfőnök és a tanító tanárok linkjeivel.
A számítástechnika terem használata gépidőbeosztása tanulóknak, tanároknak, dolgozóknak. Az iskola takarítási rendje, sorrendje, annak ellenőrizhetősége miatt.
A kötelezően előírt oktatás meggyorsítására a tűzriadó és bombariadó órarendje, beleértve a kiürítés menetét, a gyerekek elhelyezése utána, melyik osztályt ki hova viszi ideiglenesen, utána hogyan folyik - esetleg - a tanítás.
Tantárgyfelosztás - ki mit kinek tanít, osztályonkénti bontásban, tantárgyanként.
Az iskola dolgozói (róluk kép, s kit hogy szólíthatnak a gyerekek), a tanárok esetén milyen szakosak (végzettség) mióta dolgoznak ott, rövid életrajz (hol végzett, hobbi, család), hivatalos jellegű vagy sajátos /humoros /személyes is lehet ("bemutatkozás"). Természetesen ez az iskola valamennyi dolgozójára vonatkozik.
A könyvtár hírei (nyitva tartás, tartozások, új könyvek, cd-k)
A fenntartó adatai, és a környék oktatási egységei, az illetékes személyek elérhetősége.
Szaktanácsadók (telefonszámok, címek, bemutatkozások, hogy ők mivel foglalkoznak, kiknek tudnak segíteni. A titkárság és gazdasági iroda hírei (félfogadás/nyitva tartás, támogatási lehetőségek, támogatásokhoz szükséges iratok listája diákigazolvány és ideiglenes diákigazolványhoz szükséges dolgok, ebédbefizetés stb. szülői értekezletek és fogadóórák időpontja, helye osztályonként ill. tanáronként. N
apközi /tanulószoba /korrepetálás, ügyeleti beosztások (vezetőség folyosó, tornaterem, kapu, stb.), gyerekügyeletesek, ha vannak valahol gondnok, fűtő;, karbantartó stb.
2. Az iskolai élet dokumentumai.
Zömében statikus lapok, jelentőségük egy-egy adat, megállapodás vagy szabály gyors visszakeresésében van. Ehhez szükséges lehet az adatok leindexelésére is. Az oktatási törvény kivonata.
Az iskola szervezeti és működési szabályzata (SZMSZ).
Az iskola pedagógiai programja vagy annak kivonata.
A diákönkormányzat szabályzata.
A házirend.
Vizsgaszabályzat (ha vannak belső vizsgák) és a vizsgarend (melyik évfolyam mikor miből milyen formában vizsgázik).A tanév rendje (mikor mi lesz az adott tanévben, pl. évnyitó, vizsgák, nyílt napok, sportnap, ünnepségek)
Az iskolai értekezletek rendje napirendi pontjai előre megadva, jegyzőkönyvei.
3. Az iskolai oktatással kapcsolatos információk.
Ez fontos lehet a diákok, a tanárok, az iskolavezetés és a külső; ellenőrzés számára egyaránt. A lapok érdemi része dinamikus, a hozzáférést magasan szervezett rendszergazdai munkával kell aktualizálni, míg az adatokat maguk a tanárok, diákok stb. viszik be.
Tanmenetek (egy év tantárgyi programja órára lebontva csak címszavakban).
A vizsgák (alapműveltségi, érettségi, szakmai stb.) témakörei.
Régi tételek, azok megoldásával együtt (az érintett diákok készítik.).
Az óralátogatások tervezete (igazgatóság, osztályfőnökök, külső ellenőrök).
Tantárgyi felmérések, minimumtesztek (időpontja, témakörei, eredményei, megoldásuk). Tanulmányi statisztikák (osztályátlagok, tantárgyi átlagok, vizsgaeredmények, bukások, lemorzsolódások aránya, hiányzások stb.)
Az osztályok és tanulócsoportok féléves és éves munkájának szöveges értékelése a szaktanárok által mit végeztek abban az évben az osztály munkafegyelme, hozzáállása (attitűd).
Digitális napló a tanulók érdemjegyeivel.
Az adott évben melyik osztály melyik tankönyveket, munkafüzeteket használja.
Szakköri kínálat (reklámja, programja, beszámolói) (zenekar, kórus stb.)
Tanulmányi versenyek (házi és központi, pl. OKTV) kiírásai, felhívási feladatai, feladatsorai, megoldásaik, eredményei. Felvételi eredmények (főiskolára, egyetemre, tanfolyamokra), a továbbtanulási hírek (előkészítők, egyetemi, főiskolai reklámok, nyíltnapok időpontjai).
Nyelvvizsgaeredmények (évekre visszamenőleg statisztika). Pályázatok gyerekeknek, tanároknak (saját és központi /önkormányzati /állami).
4. Az iskolai élet eseményei.
Folyamatos aktualizálást kívánó oldalak, zömében statikus lapokkal.
“Dinamikusságát” a folyamatos karbantartás, rendszeres aktualizálás biztosítja. Ezeket a lapokat minimális tanári felügyelet mellett a diákoknak kell karbantartaniuk
A diákélet eseményei az iskolában (klubok, szalagavató bálok stb.) cikkekkel és főleg képekkel illusztrálva.
Iskolaújság és az ő rovata (felhívásai, pályázatai, hírei).
Iskolarádió (szerkesztők, műsorvezetők, műsortervezetek, hozzászólások, vélemények, kívánságok.).
Sportkör anyaga (meccsek eredményei, csapatösszeállítások, mérkőzések, sportversenyek időpontjai, fényképek) sportolási lehetőségek a környéken.
Nyári táborok, évközi táborok, nyelvi táborok, cseretáborok
(résztvevők, helyszín, program, élmények, tapasztalatok, fényképek).
Tanulmányi kirándulások (kik és hol voltak, élmények, tapasztalatok, fényképek).
Szakmai gyakorlatok (beosztása, jellege, helye, ideje, eredményei, statisztikák, beszámolók tanároktól, tanulóktól).
Színházlátogatások és egyéb szabadidős programok (koncert, mozi, múzeum, stb.), ajánlatok, tapasztalatok, diák és tanárvélemények a látottakról, hallottakról.
Diákmunka ajánlatok.
A tanárok értékelése szavazásos formában (év tanára, év matek tanára, népszerűségi index).
Képtár az iskola életéről, keresőprogrammal is ellátva.
Fórum (levelezés az igazgatóval, tanárokkal, stb.), belső news, esetleg chat.
A tanulók alkotásai (irodalmi alkotások képzőművészeti alkotások stb.)
A diákok egyéni WEB lapjai.
5. Az iskolával kapcsolatos információk, reklámok, elsősorban a kívülállók részére
Ez a rész a hagyományos iskolai WEB-nek felel meg. Ma zömében az iskolák honlapjai ezt tartalmazzák. Viszonylag kevés karbantartást igénylő, zömében statikus lapok.
Iskolatörténet ("bemutatkozás", "reklám").
A település bemutatása, a környék szolgáltatásai.
Az iskola évkönyve (sok iskola anyagi okokból ilyet már kiad nyomtatott formában)
Az iskolai jelképek (zászló, egyenruha, jelvény stb.) honnan származik, ki tervezte, hogy néz ki, leírás (szabványos), fényképe, mikor kell használni/viselni ezeket.
Alapítvány bevételek, kiadások, pályázatok, a kuratórium döntései.
A nyílt napokkal kapcsolatos információk
Az iskola alaprajza, a környék térképe.
Az oktatási portál víziója
A társadalom bármely tagja akár otthonából, akár munkahelyéről, a könyvtárból, az iskolából, mobiltelefonjáról stb., ahol rendelkezik Internet hozzáféréssel, a nap bármely szakában utána járhat az őt érintő vagy az őt érdeklő iskolai problémának, megfelelő jogosítványok birtokában azokba akár tevékenyen be is avatkozhat, például frissítheti saját vagy mások adatait, felhívhatja a figyelmet bizonyos problémákra vagy összefüggésekre, vagy akár utasításokat is adhat (megfelelő pozíció esetén).
Kezdetben az oktatási portálokat a fenntartó iskolák személyre szabottan fogják létrehozni a hatékonyabb információcsere és a jobb oktatási pozíció elérése érdekében. Természetesen ez vissza fog hatni az iskolai életre és ügyvitelre is. A kezdeti nehézségek után az iskolai élet nyitottabb lesz, mivel a tanulók, tanárok, szülők stb. könnyebben és egyszerűbben szerezhetnek információt egymásról, önmagukról, az iskolai élet eseményeiről, a fenntartó és az oktatási irányítás elképzeléseiről, esetleg a többi iskoláról mind horizontális, mind vertikális irányban. Másfelől az oktatási portálba integrálódnak az iskolai adatkezelő rendszerek, ezáltal átalakul, gördülékenyebbé válik az oktatási ügyvitel, hatékonyabbá válik a tájékoztatás.
Minden bizonnyal új elemek is megjelennek ilyenek, pl. az iskolai élet on-line fórumai, a tanárok értékelése stb.
Ezek lehetővé teszik, hogy a kialakulóban lévő problémák időben a felszínre kerüljenek, ezáltal az iskolai hangulat kiegyensúlyozottabbá válhat, a tanárok, diákok, vezetés pedig gyorsabban és hatékonyabban fog tudni reagálni.
Hosszabb távon a fenntartók és végső soron az állami irányítás elismeri, hogy az oktatási portálok összekapcsolásával, és részleges szabályozásával könnyebben kielégítheti saját információ éhségét, naprakésszé teheti adatait a köztes lépcsők torzító hatása nélkül. Könnyebben teljesítheti tájékoztatási kötelezettségét az egyes iskolák, tantárgyak, intézménytípusok stb. képzéseiről, értékeléséről, elképzeléseiről, az oktatásra költött milliárdok felhasználásáról. Végül megvalósíthat ezen keresztül egy visszacsatolást, lehetőség szerint indirekt vagy direkt eszközökkel kezelheti a kialakulóban lévő problémákat, az egyébként lassan reagáló oktatási rendszert dinamikusabbá, a társadalom igényeihez könnyebben alkalmazkodóvá teheti.
Az oktatási portál egy hatékonynak tűnő megoldása a Microsoft .NET technológiája, mely célként éppen a fenti elvek realizálását tűzte ki.