Könyvtár-Informatika oktatás a Debreceni Egyetem Orvos-és Egészségtudományi Centrum hallgatói számára


Karácsony Gyöngyi <gyongyi@clib.dote.hu>

DEENK Kenézy Könyvtára

Ferenczi István <fpista@clib.dote.hu>

DEENK Kenézy Könyvtára



A kurzus célja

A könyvtár-informatika tantárgy az 1993/94-es tanévben kötelező jelleggel bekerült a Debreceni Orvostudományi Egyetem tanrendjébe. A kezdeményezés akkor (és tudomásunk szerint azóta is) egyedülállónak számított hazánkban. A kurzus célja az elsőéves hallgatók megismertetése a könyvtárral és annak hagyományos és elektronikus szolgáltatásaival, és segítségenyújtás az információ megszerzésének, értékelésének és rendszerezésének elsajátításához annak érdekében, hogy a hallgató


A kurzus tartalma

A tananyag öt jól elkülöníthető modulból áll

Medline
Science Citation Index
Current Contents

Teljesszöveges elektronikus folyóiratok


Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint:

Alapfokú számítástechnikai ismeretek és terminológiai jártasság


Követelmény:

A kurzus aláírással, a főiskolai (laboratóriumi analitikus) hallgatók esetében gyakorlati jeggyel zárul, melynek feltétele az órák rendszeres látogatása és írásbeli számonkérés teljesítése (önálló keresési feladat).


Oktatási segédanyagok:


Hallgatóság

A kurzust 1993-ban az elsőéves orvostanhallgatók számára indítottuk, azóta a hallgatóság bővült a Debreceni Egyetemen indított új szakok létszámával. A kurzuson résztvevők így jelenleg négy csoportba sorolhatók:

  1. Nappali tagozatos orvostanhallgatók (általános orvostan (10 csoport), fogászat (1 csoport)), gyógyszerészhallgatók (2 csoport), és térítéses orvosképzésben résztvevő (külföldi) hallgatók (10 csoport) az I. évfolyam 1. illetve 2. félévében. A kurzus időtartama 10 (5x2) óra, az oktatás nyelve magyar illetve angol.

  2. Laboratóriumi analitikus nappali tagozat: 20 óra (3 csoport)

  3. Laboratóriumi analitikus levelező tagozat: 8 óra (1 csoport)

  4. Népegészségügyi Főiskola hallgatói: 6 óra (1 csoport)

A könyvtárban folyó egyéb, nem rendszeres képzés:


A kurzus jellege

A fent ismertetett kurzusleírás a hallgatói csoportok sokfélesége miatt tulajdonképpen egy flexibilis keret, amit az adott körülmények és igények szerint változtatni lehet tartalmi és mennyiségi szempontból.

“Történelmi” tényező: 1993-ban még több figyelmet és időt fordítottunk a hagyományos szolgáltatásokra, mára az elektronikus szolgáltatások szaporodásával a hangsúly természetesen az Interneten elérhető és/vagy helyi adatbázisokon van. Pl. ma már nincs szükség (és idő) sem a hagyományos katalógus, sem a Medline adatbázis egykori nyomtatott formátumának, az Index Medicusnak bemutatására. Új, 1-2 éve oktatott anyag ehelyett az Interneten elérhető, valamint CD-ROM-on megjelent orvos-biológiai adatbázisokkal való megismerkedés.

Időtényező: a kurzus óraszáma szerint rövidül (csak az adott felhasználói kör számára leghasznosabb elemek) illetve bővül (több Internetes forrás részletesebb ismertetése, illetve gyakorlati órák beiktatása) a tananyag.

Emberi” tényező: a konkrét tananyagot a közönség érdeklődése, szakiránya szerint alakítjuk. Pl. a Pharmacology adatbázissal csak a gyógyszerész hallgatókat ismertetjük meg, elsőéves orvostanhallgatóknál hangsúlyozottan oktatjuk az anatómiai adatbázisokat és web-helyeket, ez az anyag azonban kimarad a Népegészségügyi Főiskola tananyagából, stb.

Informatikai tudásszint: bár az alapfokú számítástechnikai ismeretek hiánya nem jellemző a hallgatóságra, amennyiben erre szükség van (elsősorban a levelező és posztgraduális képzés esetén, és ha a könyvtári kurzus megelőzi a számítástechnikai oktatást a tanrendben), Internetes alapokat iktatunk a tananyagba.


A kurzus értékelése

A könyvtár-informatikai oktatás értékelésének legfontosabb eleme a hallgatók érdeklődése. A visszajelzések alapján a tantárgy létjogosultsága megkérdőjelez-hetetlen. Mind a hallgatók, mind az oktatók részéről felmerül azonban a kérdés a kurzusnak a kurrikulumban elfoglalt helyét illetően:

  1. A könyvtárral és szolgáltatásaival való megismerkedés, valamint az anatómiai adatbázisok és web-helyek számíthatnak a legnagyobb érdeklődésre (az anatómia otatás az I. évfolyam 2. félévében kezdődik).

  2. Az orvos-biológiai adatbázisok használatához szükséges (különösen az angol nyelvű) orvosi terminológiai jártasság hiánya első évfolyamon természetes, azonban akadályozza az adatbázis-keresések elvégzését és a kapott találatok értelmezését, így csökken a hallgatók érdeklődése. A TDK- és szakdolgozatok írásának idején azonban pontosan ezekre az adatbázisokra van szükségük, ám az elsőéven beszerzett tudás ’elkopik’ harmad-és negyedévre.

A tananyag egyik része (1-3 modul) tehát megfelelő helyen van a megfelelő időben. A második blokk (4-5 modul, és részben 2. modul) kapcsán adódó problémák megoldására - és a felsőbbéves hallgatók igénye alapján - ’emlékeztető’ kurzus (refreshing course) meghirdetését tervezzük a 3-4. évfolyam hallgatói számára - részben a feledésbe merült információk felfrissítése, részben az időközben megjelent új adatbázisok, lehetőségek megismertetése céljából.

A tantárgy hatékonyságát és sikerét erősíti az utóbbi években világszerte népszerűvé vált problémamegoldáson alapuló tanulás/tanítás (Problem-Based Learning) módszerének alkalmazása, mely jól kapcsolódik az orvos- és egészségtudományi oktatásban alkalmazott metódusokhoz.