Library and information strategy conforming to knowledge based economy
Preliminary
The new business word of business is demandingrequires quick and frequent decisions of from the management that can determine the prosperity or decline of an enterprise. more guicklier and more increasingly than before in taut situations that possibly cause changes of profit. Spreading Tthe new ways of communication chancethat has created the basis for e-economy it became necessary to apply information sources analysed, evaluated and structured beforehand of internet, the assumption of e-economy, the effect of dinamic business processes require usage of valued, analized, repacked information sources that have already been selected by information experts.
The procedure of seeking Search and assimilation of information sources demands usage of new type of tools tools (database, Intranet portal, data warehause, data mining, decision supporting, project managerment, etc.). The information management should have be in the possession of the required theoretical and practical experiences enable them to provide high-level content service. of theoretical and practicalbe skills in high level . They need have a talent for communication to give content productions.
The situation of gGlobalisation, though competitive environmenton, rapid evolution developing of technology, integration of products and solutionservices, world wideinternational reserching processes ledinduce managers to draw upcreate conditions of the change management, controlled and normalizednormalised collaboration, and to forward the in order to promote the development of knowledge based economy.
The mission of learning enterprise is to develop the best business practices and to builtd up the conditions of it. The treatment of best practice as a convention helps enterprises to operate efficiently, profitable, under quality controlled and following mutations.
Rapid and frequent changes in business models and strategies induces organisations to make their knowledge lies in their processes, organisations and brain of the experts explicit in order to be able to demand the required quality.
Recording of knowledge and information resources is not sufficient, the key question of knowledge based economy is the information strategy and knowledge management provide the possibility for libraries and information brokers to revaluate and consider their strategy and mission. The question is, if the management is able to ground the strategic partnership assures them a significant role in the knowledge-based society.
One of the available solutions we offer you enables institutions to establish, share and integrate sources of corporate or profession knowledge and information on Intranet or Internet…
A gyakran és gyorsan változó üzleti modellek és stratégiák arra késztetik az intézményeket, hogy dokumentálják, explicitté tegyék a folyamataikban, a szervezeteikben, a gyakorlatukban és a szakértőik fejében rejlő tudást, hogy megkövetelhessék a kívánt minőség elérését. A tudás és információ megléte, rögzítése még nem hozza magával a tudás megosztását és elsajátítását, ezért a tudásalapú gazdaság kulcskérdése olyan információ- és tudáskezelési stratégia kialakítása, amely a helyi, szakmai, gazdasági és informatikai menedzsment közelebbi ill. távolabbi céljai között kiemelt szerepet kap. A tudásszervezés, vagy tudásgazdálkodás (knowledge management) tálcán kínálja az információközvetítő intézmények, a könyvtárak számára a stratégiai váltás, a küldetés átértékelésének, újrafogalmazásának lehetőségét. A tudásszervezéshez rendelkezésre állnak számítógépes rendszerek – esetünkben az OLIB7 rendszert ajánljuk támogató eszközként - a tudás és információ intézményi, vállalati, vagy szakterületi integrálására, tartalomszolgáltatások bevezetésére a vállalati, vagy közösségi intraneten.
Kérdés, hogy az információmenedzsment meg tudja-e teremteni azt a stratégiai partneri viszonyt, amely a tudásszervezési folyamatokban való esélyes részvételhez szükséges.