Miben különbözik az elektronikus tananyag és a tankönyv? Számítógépes megoldások a természettudományos tantárgyak oktatásának segítségére
Molnárné Hamvas Lívia dr. <lhamvas@emk.nyme.hu>
Nyugat-Magyarországi Egyetem, EMK,Kémiai Intézet
Molnár József dr.
Berzsenyi D. Evangélikus Gimnázium( Líceum)
Molnár József dr.
Berzsenyi D. Evangélikus Gimnázium (Líceum)
Napjainkban nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Európában és hazánkban is drámaian növekszik az olyan háztartások száma, amelyekben a gyermekek egészen fiatal koruktól kezdve a számítógép mellett nőnek fel. Az internet diadalútja nyomán elkerülhetetlen, hogy a számítógép által közvetített ismeret fokozatosan behatoljon a tanítás-tanulás területére, különösen a közép- és felsőoktatás szintjén.
Ma már nagymértékben felduzzadt a világháló kínálata. Számos olyan hely létezik, ahol a tanuláshoz, vagy a tanításhoz oktatási anyagot, kidolgozott kurzusokat, szoftverek sokaságát, különféle adatbázisokat és további helyek gyűjteményét lehet megtalálni.
Nagyon előnyös, hogy időszerű, szinte naprakész információhoz lehet jutni, szinte minden szakterületen. A tájékozottságot az is növeli, hogy több helyről, más-más megfogalmazásban juthatunk az ismeretekhez.
A világháló közvetlen felhasználása az oktatásban azonban nehézségekbe ütközik. Egyrészt az ismeretek pontos helyének felderítése és a céloknak megfelelő útvonal összeválogatása, kijelölése gyakran körülményes, az oldalak letöltése időigényes. Közvetlen alkalmazás csak abban az esetben tud megvalósulni, ha adott témakörre összpontosítva, a “vituális tanár” küldi a megtanulandó anyagot, vagy annak elérési címét.
Az internetet fenntartás nélkül dicsőítő és mereven elutasító vélemények egyaránt szélsőségesek. A világháló a felnőttoktatás természetes közege lehet, de nem képezheti a gyermeki tanulás kizárólagos környezetét, mert az alapok elsajátítása során a közvetlen emberi kapcsolat elengedhetetlen a tanítás-tanulás folyamatában, valamint anyanyelvi okok miatt sem.
Nem hagyható figyelmen kívül azonban, hogy az új információs technológiákat alkalmazó megoldások gyakran a hagyományos taneszközöknél és tankönyveknél hatékonyabbnak és érdekesebbnek bizonyulnak. Az internet virtuális világa és a kézzelfogható tankönyvek között helyezkedik el az elektronikus tananyag, az oktató-szoftver és a tan-CD.
Ahhoz, hogy a tanórán, az otthoni felkészülésben vagy önálló ismeretszerzésre ezeket a digitális taneszközöket rendszeresen, széles körben alkalmazni lehessen:
egyrészt megfelelő számú és minőségű, kifejezetten ilyen célra kifejlesztett, színvonalas magyar nyelvű szoftver szükséges,
másrészt ezeknek pedagógiai, didaktikai szempontból is értékesnek kell lenni
és az ilyen jellegű oktatásra a tanárokat fel kell készíteni, hiszen ezen taneszközök alkalmazása más módszereket igényel, mint a hagyományos tankönyveké.
Előadásunkban összehasonlítjuk a tankönyvek és a digitális tananyagok nyújtotta lehetőségeket, és bemutatunk néhány olyan megoldást, amelyek a természettudományos tantárgyak (elsősorban fizika, kémia) oktatásában jól használhatók.