Az Internet használatának pszichológiai és pedagógiai vonatkozásai az általános iskolások esetében


Lénárd András <lenarda@kincsem.btf.hu>

ELTE - TOFK



Az internetet napjainkban már sokan az ismeretszerzés forrásának, a tudás megszerzésének, a tanulás eszközének tekintik. És mint ilyen eszközt, igyekeznek is az oktatás több területén is alkalmazni. Vannak olyan területek, melyek kimondottan az Internetre épülnek, például a távoktatás különböző formái, illetve a hipermédiás oktatószoftverek, mások csak kiegészítő jelleggel alkalmazzák, például az alternatív web-frissítéssel rendelkező oktatóprogramok. Egyre tágabb irodalma van az Internet-használat módszertanának, kezdenek foglalkozni az ártalmakkal (lásd tavalyi Networkshop előadásom), előnyökkel, valamint a használat megtanításának problémáival is. Egyértelműnek tűnik, hogy nem egy különálló területről van már szó, az internet integrálódni fog-integrálódik minden oktatási rendszerbe. A műszaki-informatikai-szakmódszertani megközelítések mellett érdemes megvizsgálni, milyen új pedagógiai problémákat vet fel az Internet jelenléte a közoktatásban, egy új eszközről van csak szó, vagy alapvető kategóriák is “borulhatnak” széleskörű elterjedésével. A Kell vagy nem? kérdés úgy tűnik eldőlt: Kell! Az új kérdés már a Mikor? És a Hogyan? Ezekre a kérdésekre keresem a választ előadásomban, megpróbálva az oktatás hagyományos rendszerébe illeszteni az Internet használatát, kiegészítve olyan momentumokkal, amelyek eddig egyáltalán nem voltak jelen. Döntően a gyerekek oldaláról és szemszögéből igyekszem közelíteni, áttekintve a gyerek-gép-hálózat, tanár-gyerek, tanár-tananyag kapcsolatokat.

A konklúziót előrevetítve megállapíthatjuk, hogy az Internet széles területre történő bevonulásával az oktatás alapjaiban fog megváltozni.