Tudásközpontú gazdasághoz igazodó könyvtári és információs stratégia


Horváth Zoltánné <horváthm@iqsoft.hu>

IQSOFT Rt



Az üzleti életben egyre gyorsabban és növekvő számban kell döntéseket hozni olyan kérdésekben, amelyek hosszabb, rövidebb időre eldönthetik egy vállalkozás nyereségét, vagy hanyatlását. Az Internet által biztosított új kommunikációs lehetőség, az elektronikus gazdaság feltételrendszere, az üzleti dinamizmus erős, inspiráló vagy nyomasztó hatása megköveteli az analizált, értékelt, szakértők által előállított, vagy információs szakemberek közreműködésével szelektált, átcsomagolt információ használatát. Az információk keresésének és asszimilálásának folyamata új típusú ismeretek és eszközök (adatbázisok, Intranet portál, adattárház, adatbányászat, döntéstámogató, projekt menedzser eszköz, stb.) birtoklását, használatát igényli, amely az információmenedzsment részéről magas szintű szolgáltatási készenlétet, elméleti és gyakorlati felkészültséget, valamint a tartalomszolgáltatások biztosításához szükséges fejlett kommunikációs adottságot és készséget feltételez.

A globalizáció, a versenyhelyzet, a technológiai fejlődés, a termékek és szolgáltatások integrációja, a nemzetközi szinten zajló fejlesztések és kutatások arra késztetik a folyamatok irányítót, hogy megteremtsék az új követelményekhez folyamatosan igazodó változásmenedzselés, az intézményeken átívelő, szabályozott együttműködés, valamint a feladathoz alkalmas szakembergárda kialakulásának feltételeit és elősegítsék a tudásalapú folyamatok és gazdaság létrejöttét.

A kihívásoknak megfelelő, un. tanuló szervezet missziója a legjobb megoldások kifejlesztése és az ahhoz szükséges feltételrendszer megteremtése. A legjobb gyakorlat, vagy legjobb megoldás szabályként való kezelése hozzásegíti az intézményeket a hatékony, változáskövető, folyamatos minőségi kontroll alatti, nyereséges működéshez. A gyakran és gyorsan változó üzleti modellek és stratégiák arra késztetik az intézményeket, hogy dokumentálják, explicitté tegyék a folyamataikban, a szervezeteikben, a gyakorlatukban és a szakértőik fejében rejlő tudást, hogy megkövetelhessék a kívánt minőség elérését. A tudás és információ megléte, rögzítése még nem hozza magával a tudás megosztását és elsajátítását, ezért a tudásalapú gazdaság kulcskérdése olyan információ- és tudáskezelési stratégia kialakítása, amely a helyi, szakmai, gazdasági és informatikai menedzsment közelebbi ill. távolabbi céljai között kiemelt szerepet kap. A tudásszervezés, vagy tudásgazdálkodás (knowledge management) tálcán kínálja az információközvetítő intézmények, a könyvtárak számára a stratégiai váltás, a küldetés átértékelésének, újrafogalmazásának lehetőségét. Kérdés, hogy az információmenedzsment meg tudja-e teremteni azt a stratégiai partneri viszonyrendszert, amely a tudásszervezési folyamatokban való esélyes részvételhez szükséges.


A tudás és információ intézményi, vállalati, vagy szakterületi integrálásához a vállalati, vagy közösségi intraneten, a tartalomszolgáltatások bevezetéséhez rendelkezésre állnak számítógépes rendszerek, amelyek közül részünkről bemutatásra kerül egy lehetséges megoldás.