A számítástechnika helye a fizika oktatásában


Szabó Krisztina-Ágota <krisztin@caesar.elte.hu>

ELTE BTK Doktori Iskola



1991-ben az Amerikai Egyesült Államokban elindult egy kezdeményezés, mely napjainkra a világ összes országában elterjedt: az iskolák is bekapcsolódhattak az Internetbe, s íly módon mind a tanárok, mind a diákok új információkhoz juthattak, kicserélhették tapasztalataikat, betekintést nyerhettek külföldi kollégáik munkáiba, más iskolák életébe.

Az elmúlt években a természettudományok iránti érdeklődés világszerte háttérbe szorult. Különösen élesen jelentkezik ez a tény a fizika esetében: csökkent ugyanis a tanulók motiváltsága a tárgy iránt, rövid idő áll rendelkezésre a tananyag elsajátításához. Ugyanakkor nőtt a számítógépek iránti érdeklődés. A hipertext, a hipermédia megjelenése, a számítógép- és Internet használat elterjedése új lehetőségeket kínál az oktatás területén is. Az ezeken alapuló új oktatási módszernek az elterjedése azonban még nem általános.

Előadásomban először a digitális pedagógia módszer iskolai gyakorlatba való kipróbálásának eddigi kísérleteiről lesz szó, majd néhány a fizika oktatásánálhasználható honlap címét mutatom be rövid tartalomismertetés kiséretében, s legvégül a módszer elterjedésének korlátait ismertetem.