Új infokommunikációs technológiák felhasználása a felsõoktatásban
Élõ Gábor Dr. <elo@szif.hu>
SZIF
Szabó József Dr. <szaboj@szif.hu>
SZIF
A kommunikáció alapvetõ feltétele a közösségek kialakulásának, fenntartásának és munkamegosztás-szervezésének (koordinációjának): a különbözõ korokban az egyre hatékonyabb és egyre nagyobb méretû közösségeket összekapcsolni képes kommunikáció lehetõségét újabb és újabb technológiák kifejlesztése támogatta. A mai Internet-technológia szintjére érkezve azonban megváltozni látszik a technika és az emberi szükségletek eddigi viszonya. Ma már a technológiai fejlõdés sebessége és jellege olyan, hogy a rendkívül nagyszámú új megoldási lehetõség nem feltétlenül társadalmi szükségletre válaszul jön létre, hanem az állandó növekedésre kényszerítõ, rendkívül erõs piaci nyomás alatt álló vállalatok, vállalati szövetségek kínálnak fel új eszközöket, rendszereket, melyeket a társadalom közösségein keresztül befogad vagy elutasít.
Mostanra tehát mind fontosabb feladattá vált, hogy a technológiai fejlõdés elsõ lépcsõjében láthatóvá vált kezdeményezések, fejlesztési koncepciók, stratégiai fõirányok értékelése még a konkrét piaci megjelenés elõtt megtörténjen mind a lehetséges gazdasági, mind a társadalmi-közösségi hatások szempontjából. A lehetõségek és a mindennapokba beépíthetõ eljárások megoldó értéke mellett a társadalmi veszélyesség oldalát is vizsgálni kell. (A közösségek mindig érzékenyebbek a veszélyekre, mint a hasznosság bármely formájára és ez az általában szélsõséges szenzitivitás a média általános szabályai szerint nagy nyilvánossággal is párosul).
Azt az eddigi megközelítések is minden esetben tartalmazták, hogy az információs társadalom kialakulása során a technológiai fejlõdéssel párhuzamosan a különféle újfajta vagy újraszervezõdött közösségek is speciális és alapvetõ szerepet játszanak. Azt azonban, hogy sok esetben maga a technológia (a tervezés, a design, a funkciók, az üzemeltetés és minden más infrastrukturális szempont) is a közösségi dimenzióhoz igyekszik igazodni (és nem kizárólag a gyártók üzenetei ill. profitképzési stratégiái formálják a fejlesztéseket, termékeket és szolgáltatásokat ill. az azokkal kapcsolatos attitûdöket), viszonylag friss felismerés.
Elõadásunkban arra teszünk kísérletet, hogy értelmezzük a közösségteremtõ technológiák jelenét és elõre jelezzük várható fejlõdésüket a felsõoktatás által érintett területeken.