Könyvtárak együttmûködésén alapuló online referensz szolgáltatás és Internetes
tartalomszolgáltatás: a LibInfO
Tóth Ferenc Tibor <ftoth@oszk.hu>
OSZK
Tokaji Nagy Erzsébet <tokaji@oszk.hu>
OSZK
Az online tájékoztató szolgáltatás megtervezése és kialakítása az 1999-es Networkshop konferencián kezdõdött a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Elektronikus Könyvtári Szekciójának keretében. A MIT-HOL szolgáltatás összefogója a Magyar Elektronikus Könyvtár lett, melynek az Országos Széchényi Könyvtárba történõ integrálásával felvetõdött az a gondolat, hogy az online tájékoztatás is az OSZK Tájékoztató Szolgálatához kerüljön. Ennek realizálása 2001-ben történt meg.
Az Országos Széchényi Könyvtárban 2001. augusztus végén a szakkönyvtárak, a megyei könyvtárak képviselõinek, valamint a MIT-HOL szolgáltatásban részt vevõ OSZK-dolgozók és külsõsök jelenlétével megtartott értekezleten az alábbi megállapodás született:
a hazai online tájékoztató rendszer kialakítás és színvonalas mûködtetése konzorciumi keretek között mûködjön
a moderátori szerepet az OSZK Tájékoztató Szolgálata vállalja fel
szeptember 1-tõl a részt vevõ intézmények honlapjára illetve nyilvános Internet portálokra kerüljön ki a szolgáltatás weboldala.
2001. október közepéig — a részt vevõ intézmények véleményét figyelembe véve — elkészült a Megállapodás konzorcium létrehozásáról. melyhez a 19 megyei, valamint a fõvárosi és a nemzeti könyvtáron kívül 2 városi, 18 felsõoktatási, 11 szakkönyvtár (összesen tehát 52) és 4 magánszemély csatlakozott. E munkálatok során derült ki, hogy a szolgáltatás MIT-HOL címen professzionálisan nem üzemeltethetõ, mert már védett név (kereskedelmi szolgáltatásokra vonatkozóan). Így lett az új elnevezés — közvélemény-kutatás után: LibInfO (Library Information Online) Magyar Könyvtárak Internetes Tájékoztató Szolgáltatása.
A “LibInfO” új formájában, az OSZK által biztosított ügyeleti rendszerben mûködik. A szerver a beérkezõ kérdéseket napi 24 órában fogadja. A válaszadás 48 órán belüli idõkorlátozással történik. A moderátor (koordinátor)
a beérkezett kérdéseket témájuk, jellegük szerint a rendszerben résztvevõ tagkönyvtáraknak továbbítja,
figyelemmel kíséri a válaszadás idõpontját,
a válaszokat visszajuttatja a kérdezõnek,
archiválja a beérkezõ kérdéseket és az azokra adott válaszokat.
A koordinátori szerep mellett az OSZK munkatársai részt vesznek a referensz munkában, valamint a számítógéprendszer (szerver) rendszeres karbantartását, felügyeletét is ellátják.
A szolgáltatás online-lényegébõl következõen, a könyvtári gyûjteményeken kívül egyre nagyobb mértékben a világhálón fellelhetõ információk továbbítása is a “LibInfO” feladatai közé tartozik. A rendszer legnagyobb erénye, hogy egyes intézmények korlátozott lehetõségei kitágulnak; a tájékoztató munkában egymás forrásaira is támaszkodhatnak.
Az együttmûködés megkezdése óta az emailen beérkezett kérdések számában ugrásszerû növekedést tapasztalható. Ez a növekvõ tendencia azóta is tart.
A LibInfO bebizonyította, hogy a könyvtáros társadalom képes megfelelni a tudástársadalom által támasztott igényeknek közös erõvel, együttmûködve ezt a feladatot hatékonyan, magas színvonalon ellátni.
LibInfO Szolgáltatás: http://mithol.oszk.hu/