Az Internet technológia iskolai alkalmazási lehetőségeinek bemutatása egy iskolai tudásportál alapján
Megoldásra váró probléma leírása:
-
az oktatási intézményekben nem
megoldott az egységes dokumentumkezelés, a dokumentumokhoz való hozzáférés.
-
A tanárok, a tanuló és szüleik közötti
kommunikációt megfelelő, az érintetteket védő és támogató
szabályrendszer, módszerek és csatornák kialakításával a jelenleginél
feladatorientáltabban lehet megvalósítani az infokommunikációs eszközök
átgondolt és tevékenység, feladatspecifikus felhasználásával.
-
A korlátozott kommunikáció, az iskolai
csoportok és közösségek, esetenként elszigetelt személyek közötti kommunikációs
problémák sok esetben gátjai az egyénre szabott tanulási módszerek
alkalmazásának, a csoportos munkának, team-ek kialakulásának.
-
Nehezen, vagy egyáltalán nem hasznosulnak az
intézményen belül és még kevésbé az intézményen kívül a tanárok által
kidolgozott egyedi, innovatív oktatás-módszertani eljárások.
-
A tanulók nem ismerik meg a csoportos munkában
rejlő lehetőségeket, éppen abban az életszakaszukban, amikor
leginkább igénylik a közösséghez tartozást, nem szereznek tapasztalatokat a
közös alkotás, együttműködés, a csapatjáték terén.
-
a közoktatási intézmények számára nehezen
kezelhető kihívás a „tanulás tanítása” problémakör módszertani kezelése.
Egy olyan, iskolákban használható
tudásportál kifejlesztése, amelyik:
-
alkalmas egységes formátumra hozni, és
valamennyi érintett számára könnyen elérhetővé tenni valamennyi, az iskolában
keletkezett, az oktatást és az iskolamenedzsmentet érintő dokumentumot;
-
alkalmas ezen dokumentumok egységes
rendszerben való tárolására és teljes körű visszakeresésére;
-
alkalmas önálló tanulói csoportok kooperatív
munkájának támogatására;
-
segíti a tanulói csoportépítést;
-
támogatja a tanórán kívüli (játékos és
versenyelemeket is tartalmazó) tanulói felzárkóztató tevékenységet , egy nyelvi
CBT oktatási anyag rendszerbe illesztésével;
-
támogatja az oktatási intézmény
pályaorientációs tevékenységét, továbbá a hallgatók tanulási stratégiájának
kialakítását egy ebbe a tárgykörbe
tartozó CBT oktatási anyag rendszerbe illesztésével;
Az iskolai tudásportál révén modellértékűen létrehozunk egy bármely
iskolában alkalmazható, adaptálható keretrendszert, az alkalmazást
elősegítő módszertannal, amely:
-
tartalmaz egy szabványos, xml-alapú
dokumentumok (beleértve az egyszerűbb CBT tananyagokat) létrehozására,
szerkesztésére és menedzselésére alkalmas szerkesztőt;
-
tudásmenedzsment rendszer - egy, a fent
említett dokumentumok tárolására alkalmas adatbázist, strukturált
keresővel;
-
tartalmaz előre gyártott,
professzionális, a felzárkóztatást, a tanulásmódszertant és a csapatépítést
támogató anyagokat;
-
szoros kapcsolatot alakít ki egyrészt a
tanárok, tanulók és szüleik között, másrészt IT-támogatást nyújt a
team-kialakítás, csoportmunka, hallgatói innovatív kezdeményezések számára