Szolgáltatás-felfededezésre
alapozott elektronikus oktatórendszer[1]
Dulai Tibor,
Harmatné Medve Anna, Muhi Dániel, Dr. Tarnay Katalin
Előadásunkban bemutatjuk egy viszonylag új, az
oktatástechnológiában eddig még nem alkalmazott internetes technológiának az
alkalmazását az újrafelhasználható-, kereshető és platformfüggetlen
oktatási objektumok előállításának, felhasználásának és oktatási
rendszerbe integrálásának folyamataiban.
Az EU e-Europe
programjában az elektronikus oktatás terjesztése a kiemelt feladatok közé
került. Az első e-tanulási rendszerek szinte kizárólag a tanulási folyamat
menedzselésére és mérésére koncentráltak, de nem adtak hozzá semmilyen értéket.
Ezen első generációs ún. „Learning Management Systems” (LMS-ek)
segítségével csupán valamilyen oktatási anyagot lehetett megjeleníteni, de nem
voltak képesek az oktatási anyag összegyűjtésére, rendezésére és
újrafelhasználására. Johan Ismail szerint [J. Ismail: The design of an
e-learning system, Internet and Higher Education, 4 (2002), 329-336] a
következő generációs rendszereknek képesnek kell lenniük
újrafelhasználható, kereshető és platformfüggetlen oktatási objektumok
kezelésére.
Elsabé Cloete [E. Cloete: Electronic education system model,
Computers & Education, 36 (2001), 171-182] egy olyan elektronikus
oktatórendszer modellt javasolt (Electronic Education System Model, EES), mely
alkalmas lenne a második generációs eLearning rendszerek megvalósítására.
Mi
kibővítettük Cloete modelljét az oktatástechnológiában eddig még nem
alkalmazott internetes technológiával, a szolgáltatás-felfedezéssel. Ezáltal az EES képes lesz menedzselni a
különböző oktatási szolgáltatásokat, azaz lehetővé teszi azok adott
célú megtalálását, a szolgáltatások dinamikus módosítását, a változások nyomon
követését és jelentését a felhasználók számára.
A
szolgáltatás-felfedezés lényege az, hogy a különböző szolgáltatások
„hirdetik” magukat a hálózaton. A hirdetésben szerepelnek a szolgáltatás
jellemzői, valamint a szolgáltatás használatához szükséges információk
(pl. IP-cím, elérési protokoll). A felhasználók az attribútumok alapján
választhatják ki a nekik megfelelő szolgáltatást. A
szolgáltatás-felfedezés érdekessége, hogy használatához semmilyen beállítás nem
szükséges, a felfedező kliens automatikusan megtalálja az intézményben
fellelhető hálózati szolgáltatásokat. Ez jelentősen motiválhatja
azokat a személyeket, akik eddig idegenkedtek a számítógépek használatától.
A szolgáltatás-felfedezés
segítségével az off-line tanulás folyamata tanár programozásúvá válhat, aminek
a hatékonyságát növeli és az oktatás célját behatárolják a tanár által
dinamikusan szerkesztett szolgáltatások. Az új modell része a kétirányú
visszacsatolás és tartalmazza a visszajelzések
tananyagban történő hasznosításának lehetőségét.A tanár
oktatási anyagot vagy oktatási folyamat-szervezést közvetít, amit
szolgáltatás-felfedezéssel vagy más elektronikus tananyagfejlesztő
eszközzel állít elő, melyhez figyelembe veszi a tanulók visszajelzéseit. A
javasolt rendszer platformfüggetlen módon képes az oktatási anyag
összegyűjtésére, rendezésére és újrafelhasználására. Az előadásunkban
az alapkutatásunk eddigi eredményeit mutatjuk be.
Kulcsszavak: e-learning, EES, service
discovery, LOM