Interaktív távoktatás tapasztalatai
Az Alapítvány, könyvtár informatika témákban, többségében könyvtárosoknak 1996 óta rendszeresen szervez tanfolyamokat. 2001 óta a Könyvtári Akkreditációs Szakbizottság által akkreditált programok közül, nyolcnak alapítója és indítója is egyben, egynek pedig indítója.
A könyvtárosok továbbképzése terén szerzett tapasztalatok többek között azt is mutatták, hogy hallgatók jelentős részének a számítógép és szoftver üzemeltetés területén felületes és hiányos az ismeretük.
Az Alapítvány az alapvető számítástechnikai és szoftver ismereteket interaktív távoktatás keretében, szolgáltatásként nyújtja a vidéki és kis könyvtárak dolgozói számára. Az oktatás igénybevételével a résztvevők számára esély nyílik felzárkózni olyan szintre, hogy más tanfolyamokon ne keljen visszanyúlni a gép és szoftverkezelési alapokhoz.
Az Alapítvány 2002-ben, kísérleti jelleggel, távoktatási tananyagokat tett közzé, könyvtárosok számára. A távoktatásra kidolgozott programok egy keretrendszerbe ágyazódnak, melye QUALITYCATOR néven került forgalomba. A keretrendszer egységesen kezeli az alatta működő oktatási programokat.
Jelenleg az alábbi programok érhetőek el:
A tananyagok az ECDL követelményei szerint készültek, elsajátításukkal a hallgatók az ECDL adott moduljából vizsgaképesek lesznek.
Előadásomban ismertetni szeretném a rendszer igénybevételével kapcsolatos tapasztalatokat, a keretrendszer vázlatos felépítését, bemutatni a működő távoktatási programokat. Az értékeléssel azt kívánom sugallni, hogy egy jól működő távoktatási rendszernek, milyen követelményeknek kell megfelelni, valamint a tanulás hatékonyságát milyen előkészítő és szervezőmunkával lehet elérni.
Az
igénybevételével kapcsolatos tapasztalatok.
Az elektronikus oktatás jellemzőinek és
követelményeinek meghatározásánál sokszor más és más tényezőket emelnek
ki, de bizton állítható, hogy az elektronikus távoktatás világszerte egyre
fontosabbá és nélkülözhetetlenebbé válik. Akár a tömeges képzésre akár a
felgyorsult világunkban nélkülözhetetlen folyamatos tanulásra, vagy a
távolságok legyőzésére gondolunk, az elektronikus oktatás
elengedhetetlenné válik. Ugyanakkor több tényező hátráltatja a tanulás
hatékonyságát. Ezek kiküszöbölése érdekében az oktatás megszervezésére, ellenőrzésére,
a keretrendszer megválasztására, a tananyagok kidolgozására, nagy gondot kell
fordítani. Mindegyik elem helyes, vagy helytelen megválasztása nagymértékben
befolyásolhatja az oktatás minőségét, hatékonyságát.
A tanfolyamok
indításának körülményei.
A felsorolt négy tananyagot, négy kurzus
keretében indítottuk. Egy-egy tananyag átlagosan 30 óra tanulást igényel, tehát
ha naponta csupán egy órát foglalkozik a hallgató a tananyaggal, egy hónap
alatt kényelmesen feldolgozható. Mi a kurzusokat két hónap időtartamra
terveztük, így lehetőség adódott két, esetleg három tananyag elvégzésére
is.
A kurzusoknak igen pozitív visszhangja volt, nem
számítottunk ilyen nagyszámú jelentkezésre. Nem korlátoztuk a létszámot, mert
így választ kaphattunk a szolgáltató gép, a hálózat, és a szoftver kiszolgáló
kapacitására is. A távoktatásra 165 fő regisztráltatta magát, ebből
33 fő, nem iratkozott fel kurzusra, a többiek viszont két, illetve három
kurzust is választottak. Kurzusonként a létszám átlagosan 84 fő volt. Meg
kell jegyezni, hogy a nagy érdeklődést az is elősegítette, hogy a
hallgatóknak a kísérleti jelleg miatt, nem kellett a tanfolyamért fizetni,
ennek költségeit egyrészt az alapítvány fedezte, másrészt pedig a HUNGARNET
egyesület támogatta. Vizsgakötelezettséget sem írtunk elő, mivel a
jelentkezettek többsége eleve nem akart ECDL vizsgát tenni, aki pedig igen az a
tananyag megtanulása után, bármelyik vizsgaközpontban vizsgát tehetett.
Tapasztalataink.
A távoktatási keretrendszereket általánosan
megszabott követelmények szerint készítik el. Természetesen egy konkrét
felhasználónak lehetnek konkrét igényei. A forgalmazók, általában vállalják,
hogy a megrendelő speciális igényeihez igazítják a rendszert.
A rendszer kísérleti jellegű indításának
hármas célja volt.
Egyik, gyakorlatban megismerni a rendszert,
működtetés szempontjából. Erre azért volt szükség, hogy az esetleges
módosítási igényeket meg tudjuk fogalmazni. A rendszer vizsgálatának
szempontjai az áttekinthetőség, könnyű kezelhetőség, a szükséges
információk megléte, a felesleges információk kiszűrése voltak.
Másik, a hallgatók szempontjából vizsgálni a
rendszert. Erről az oldalról döntő, hogy a rendszer könnyen
hozzáférhető és egyszerűen kezelhető és magyar nyelvű
legyen.
A harmadik cél, a tananyagok minőségének,
hatékonyságának, tanulhatóságának megismerése. Erről természetesen
döntő mértékben a hallgatóktól szerzett információkra támaszkodtunk.
A rendszer használatával, kapcsolatos
tapasztalataink igen jók. Minden információ, menüpont, „segítség” magyar
nyelvű. Korszerű kezelési elveket követ, kivitelezése tetszetős,
jól áttekinthető. A rendszerre általánosan jellemző, hogy
képernyői több frémre (Frém: A
képernyőn belül külön-külön görgethető oldalrész.) osztottak. A
főmenü pontjai a sikeres bejelentkezést követően, a felhasználói
jogosultsági szinteknek megfelelően jelennek meg. A főmenü pontok a
rendszer moduljaira utalnak. A
főmenü pont kiválasztását követően a képernyő bal oldalán
található frémben az adott főmenühöz tartozó almenüpontok jelennek meg. A rendszer a
tananyag igénylésétől kezdődően annak megtervezésén keresztül a
vizsgák befejezéséig, on-line módon végigkíséri az egész tanítási, tanulási,
értékelési folyamatot. Mivel az Alapítvány lehetőségei korlátozottak, csak
a tanítással vizsgáztatással foglalkozunk, így a rendszer nyújtotta tervezési
folyamatokat, nem vesszük igénybe.
A hallgatók szempontjai szerint is értékeltük a
rendszert és itt is igen jó tapasztalatokat szereztünk. A regisztrációt
követően a hallgatóknak csak a jogosultsági szintjüknek megfelelő
menüsorok jelennek meg, így nincs zavaró tényező, minden lehetőség
jól áttekinthető és egyszerűen kezelhető.
Tananyagaink tartalmilag az ECDL követelményei
szerint készültek. Átlagosan 20 leckére bontottak és a leckéken belül minden
résztevékenység külön kis egységet képvisel. A hallgató a leckéken belül is
tetszés szerint lépkedhet az egyes résztevékenységek között, azokat korlátozás
nélkül ismételheti. Minden lecke végén ellenőrző kérdések és
feladatok segítik a hallgatót az önellenőrzésben. A rendszer
nyilvántartja, hogy a hallgató hol tart a leckékben, a következő
alkalommal automatikusan ott folytathatja, ahol előzőleg abbahagyta,
de e mellett tetszése szerint más leckét is választhat. A tananyagok
részletesen tárgyalják a tanulnivalókat, ezeket hanganyaggal kiegészítik és a
gyakorlati műveletek elsajátítását animációkkal segítik. A rendszer
tetszőleges számú fórumok indításának lehetőségét is biztosítja, ahol
a hallgatók egymás között, valamint a konzulens tanárral, a tananyaggal kapcsolatban
véleményt cserélhetnek, segíthetnek egymásnak, igénybe vehetik a konzulens
tanár segítségét.
Kis gondot jelentett a rendszer
elérhetősége. A regisztrációval, azonosítással kapcsolatos információkat a
rendszer nem tartalmazza, ezeket a rendszertől függetlenül kellett
megadni. Ez többszöri levélváltást eredményezett, tájékoztatót kellett
szerkeszteni, azt a hallgatóknak megküldeni, holott mindezt a rendszer is
tartalmazhatja. Javaslataink alapján a rendszer ilyen értelemben módosításra
került. Másik problémát a rendszerbe épített statisztikák jelentették, mivel a
beépített statisztikai táblázatokon kívül azoktól eltérő igényeink is
voltak. Az igények megfogalmazása után napokon belül, igényeink teljesültek, ez
is mutatja a rendszer rugalmasságát.
Néhány gondolat
a tanulás folyamatáról.
Több távoktatással kapcsolatos fórumon
elhangzott, hogy Magyarországon a távoktatás még nem terjedt el a mindennapi
életünkben, így sem a tanároknak, sem a hallgatóknak nincsenek tapasztalatai a
távoktatást illetően. Ez a két hónapos kísérleti időszakunkban, a
gyakorlatban is megmutatkozott.
Nagyon sok értetlenség már a bejelentkezéssel
kezdődött. A regisztrációt követően a hallgatóknak saját maguknak
kell feliratkozni a kívánt kurzusra, majd a kurzusfelelősnek jóvá kellett
hagyni a jelentkezést. Ennek a folyamatnak értelmes a logikája, hiszen a
hallgató számtalan ok miatt nem vehet részt a kurzuson, pl. gyakorlati
feladatot, vagy kötelező vizsgát nem teljesített, esetleg anyagi
hátralékai vannak, stb. A jelentkezésék jóváhagyása után a kurzusfelelős a
meghirdetett időpontban indítja a kurzust, s a hallgatók, csak ezt
követően érik el a tananyagot. A rendszer menüi nagyon egyszerűen,
jól áttekinthetően végigvezetik a jelentkezőket ezen a folyamaton.
Egy rövid részletes leírást is közzétettünk a bejelentkezés folyamatáról,
mégis, a korábban említett 33 fő nagyobb része a folyamatot félreértette
és ezért nem iratkozott fel a kívánt kurzusra. A kurzus az indítása után már
nem fogad el több hallgatót, nem is lenne jó, ha elfogadna, mert kezelhetetlenné
válna, ki mikor kezdte, mikor zárjuk a kurzust, s a később
jelentkezők hátrányba kerülnének.
A tananyagok elsajátításához a rendszer
kényelmes támogatást nyújt, ilyen téren a hallgatók nyilatkozatai kivétel
nélkül pozitívak voltak, ugyanúgy a megkérdezettek, a tananyagok színvonaláról
is pozitívan nyilatkoztak. A rendszer tehát, technikai és tartalmi szempontból
elvárható színvonalon biztosítja a tanulás lehetőségét. A távoktatás, mint
új oktatási forma, emberi oldaláról nézve, több megoldandó feladatot ró, mind a
tanulókra, mind az oktatókra. A rendszer hibája volt, - de az óta kiküszöböltük
-, hogy a kurzusfelelősök, - akik egyben konzulens tanári szerepet is
betöltöttek - részéről nem volt ellenőrizhető, hogy a hallgató
hol tart az anyagban. Az sem derült ki minden esetben, hogy a hallgató teljes
mértékben befejezte-e a tanfolyamot, ennek oka viszont a vizsgakényszer hiány
volt. A konzulens tanárok megelégedtek azzal, hogy a hallgatók önállóan
tanulnak, időnként megnézték a fórumokat, ahol, ha szükségét látták
megnyilatkoztak. A hallgatók részéről, pedig semmilyen kényszer nem volt.
A távoktatás nem is erről szól, hiszen pontosan az az egyik előnye,
hogy mindenki saját maga osztja be az idejét, tanulás ütemét stb. A
megkérdezettek közül néhányan nem fejezték be a tanfolyamot időhiányra,
leterheltségre és más okokra hivatkozva. A rossz diák esete, mikor tanulni kell
éhes, szomjas, másnak kell segíteni, stb., azután rendszeresen átütemezi a
tanulnivalókat és a végén elfogy az idő. Kétségtelen tény, hogy a tanulók
magukra maradtak. Általában is, a távoktatásban hiányzik egy közösség, ami a
tanulókat megfelelésre ösztönzi. Hiányzik egy közvetlen tanári ráhatás, ami
serkenti, segíti a tanulót. A mi esetünkben még vizsga és anyagi kényszer sem
volt.
A tapasztalatok
alapján,
megoldandó feladat, hogy a távoktatás keretein belül tanuló hallgatók is érezzék, hogy egy közösség tagjai, követelményt támasztanak velük szemben, segítik, ellenőrzik munkájukat. Ennek a feladatnak a megoldásában igen nagy szerepük van a konzulens tanároknak. Ők azok, akik egy tanuló csoportban a közösségi szellemet megteremthetik. A szóban forgó Qualitycator távoktatási keretrendszer, rendelkezik könnyen kezelhető „fórum” indítási, használati lehetőséggel. A konzulens tanároknak javasolt, vezető szerepet vállalni a fórumok használatában. Szakmai ismereteik alapján ráirányíthatják a tanulók figyelmét a lényeges tudnivalókra, a nehezebben érthető anyagrészek magyarázatát, a fórumokon keresztül juttathatják el a tanulócsoport tagjainak. A fórumok résztvevői látják, hogy a csoport többsége hol tart az anyag elsajátításában. Egyes tanulókra ösztönző hatással van a csoport teljesítménye, senki nem akar lemaradni. A fórumokon keresztüli napi kapcsolat ösztönzi a tanulókat az anyag időbeli elsajátítására. Az ösztönzés másik nagy lehetősége a konzulens tanár, aki folyamatosan nyomon követi a csoport egyes tagjainak előrehaladását. Értékeli a leckék végén nyújtott teljesítményüket, segíti, biztatja a lemaradókat. A tanulókban így kialakul az az érzet, hogy Ők egy valóságos csoport tagjai, akik együtt haladnak a tananyagban, egymással -a fórumon keresztül- napi kapcsolatban vannak és létezik egy tanár, aki irányítja tanulásukat.
A segítségnyújtásnak igen jelentős része,
hogy tananyagonként módszereket adjunk az interaktív tanulásra. Esetünkben, az
ECDL egyes moduljai elsajátításának egyik lehetséges módszere az, hogy az egyes
leckék -esetleg többszöri- meghallgatása, elolvasása közben jegyzetet
készítsünk, majd a jegyzetünk alapján az egyes anyagrészeket begyakoroljuk, s
végül a leckék végén található ellenőrző kérdéseket megválaszoljuk,
ellenőrző feladatokat megoldjuk és értékeljük saját
teljesítményünket. A leckék végén a gépi értékelést a rendszer elvégzi, a
tanulónak kell ez után dönteni, hogy szükséges a tananyag további elmélyítése,
vagy továbbléphet a következő leckére. Nem célszerű azt a módszert
követni, hogy végigszaladunk az összes leckén és utána próbálkozunk a feladatok
megoldásával és a hiányosságainkat ekkor igyekszünk pótolni. Csak akkor lépjünk
tovább egy leckével, ha az előzőt tudjuk. Sok időt takaríthatunk
meg és biztosabb lesz a tudásunk.
Már eddig is látható, hogy a
konzulens tanárokra nagy felelősség és sok munka hárul. Nekik is nehéz, s
talán még idegen, hogy nem látható tanulókat irányítsanak. A katedrán töltött
időt bőven kitölti, hogy a csoportja tagjainak előrehaladását
naponta figyelemmel kísérje, gyengébbekkel, e-mail-ben levelet váltson, azok
egyéni gondjaiban segítséget nyújtson, fórumokon közzétegyen. A tanárok
feladatkörébe tartozik az is, hogy újabb ellenőrző kérdés sorokat
szerkesszenek, azokat közzé tegyék, vizsgára jelentkezéseket kezeljék.
A mai napig senki nem tudja pontosan megmondani,
hogy ez a tanári munka mennyit ér, időbeni, szakmai, módszertani
tekintetben. Az ilyen jellegű kérdéseket a tanulmányi és pénzügyi
szakemberek, tapasztalatom szerint, számomra ugyan érthető okok miatt
igyekeznek megkerülni. Véleményem szerint, a távoktatási rendszer
üzemeltetőinek kellene egy-egy befejezett kurzus után felmérést végezni. A
tanár a munkájával mennyi újat adott a tananyaghoz, mennyi időt
foglalkozott a hallgatókkal. A hallgatók részéről megtudni, hogy a tanár
közreműködése mennyiben segítette elő a csoportot, azon belül az
egyes hallgatókat a tanulásban. Több ilyen felmérés eredményét összevetve, a
tanulmányi és pénzügyi szakemberek bevonásával, kialakítható a konzulens
tanárok anyagi elismerésének mértéke.
Qualitycator oktatási keretrendszer felépítése, funkciói.
A Qualitycator elektronikus oktatási keretrendszer, egy olyan szoftver, amely az elektronikus távoktatás területén felmerülő problémák kezelésére, menedzselésére szolgál, úgymint: tanfolyamok, tananyagok, kurzusok, vizsgák, hallgatók, felhasználói adminisztráció, statisztikák, fórumok. Mindezeket egy adatbázisban történő szervezése útján teremti meg.
A felhasználók a Qualitycator keretrendszert egy egyszerű böngésző programból (Internet Explorer browser) érhetik el.
A Qualitycator rendszer specifikációjában a SZÁMALK
Informatikai Rt. oktatási tapasztalatainak átadásával működött közre, míg
a rendszer implementációját a Grepton Informatikai Rt. végezte. A Qualitycator a legfejlettebb IT technológiai
megoldásokkal készült. A rendszer testre szabását stílusok alkalmazásával
támogatja. A Qualitycator a nemzetközi AICC és
NetG szabványos felületein keresztül illeszkedik az egyes tananyagokhoz.
A rendszer főmenü pontjai:
1. Tanfolyam
2. Tananyagok
3. Kurzus
4. Vizsga
5. Hallgató
6. Felhasználói
adminisztráció
7. Statisztika
8. Fórumok
Qualitycator
főmenü pontjai a sikeres bejelentkezést követően, a felhasználói
jogosultsági szinteknek megfelelően jelennek meg. A főmenü pontok a
rendszer moduljaira utalnak. Az aktuálisan kiválasztott főmenü pont piros
színnel jelenik meg, míg a többi fehér színnel van jelölve.
A főmenü pont kiválasztását követően a képernyő bal oldalán található frémben az adott főmenühöz tartozó almenüpontok jelennek meg
A rendszer felhasználói felületei, azaz a Munkaterületetek a képernyők közepén helyezkednek el. Ezen a felületen lehetséges a rendszerbe nyilvántartandó adatokat rögzíteni, megtekinteni, módosítani.
A munkaterület tetején a tájékozódás megkönnyítése érdekében az éppen aktuális művelet megnevezése szerepel.
Funkció célja: Az új felhasználói adatok kitöltését követően a rendszer felhasználói azonosítót generáljon, az új felhasználó nyilvántartásba vétele megtörténjen
Funkció célja: Rendszerben meg lehessen tekinteni a regisztrált felhasználókat
Funkció célja: A regisztrált felhasználó jogosultsági szerepköreinek nyilvántartása
Funkció célja: A Qualitycatort csak regisztrált felhasználók használhassák.
A rendszer a regisztrált felhasználók
számára teszi lehetővé a rendszer használatát, a
„próbálkozókat” pedig udvariasan elutasítja.
Sikeres bejelentkezést követően a
képernyő felső frémjén megjelennek a főmenük.
A főmenü kiválasztásának hatására a bal
oldali frémen a főmenühöz tarozó almenük jelennek meg.
Modul célja, hogy az új tanfolyami igénylések, valamint azok bírálatai nyilvántartásra kerüljenek. A jóváhagyott új tanfolyami igénylések definiálását (az új tanfolyam jellemzőinek pontos meghatározása) követően a tanfolyamhoz elektronikus oktatási anyagok legyenek rendelhetőek. A modul eredményeként előáll az a tanfolyami tananyaghalmaz, melyeket az aktív tanfolyam kurzusára történő jelentkezést követően „át lehet venni”.
Modul célja, hogy a tanfolyam
szervezői szerepkörrel rendelkező felhasználók saját maguk is
készíthessenek egyszerű tananyagokat. Az elkészített dokumentumokat (word,
excel, powerpoint, stb.), tananyag oldalként lehet a tananyaghoz rendelni A
rendszer az előre meghatározott sorrendnek megfelelően fogja
megjeleníteni az oldalakat. Másik lehetőség az egyszerű teszt
készítése. Egy- és többválasztós teszteket vihetünk fel.
Funkció
célja:
Tanfolyamszervezői jogosultsággal rendelkező
felhasználók számára lehetőség van egyszerű tesztek készítésére, és a
rendszerbe való beillesztésére.
Funkció
célja:
Tanfolyamszervezői jogosultsággal
rendelkező felhasználók számára lehetőség van egyszerű tesztek
készítésére, és a rendszerbe való beillesztésére.
Modul célja, hogy az aktív tanfolyamokhoz
kurzusok legyenek szervezhetőek. Csak aktív állapotban lévő
tanfolyamhoz lehet kurzust szervezni. A megszervezett kurzusok a hallgatói
szerepkörben lévő felhasználók részére jelennek meg, melyekre
jelentkezésüket elküldhetik.
Funkció
célja:
Jogosultsággal rendelkező felhasználók az
aktív státuszú tanfolyamokhoz kurzus szervezhessenek.
Funkció
célja:
A tervezés alatt lévő kurzusok egy
menüpontból legyenek elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése
egy felületről legyen elérhető.
Funkció célja: Tervezés alatti kurzusra jelentkezési feltételek meghatározása
Funkció célja: Tervezés alatti kurzusnál a hallgató kötelezettségeinek nyilvántartása.
Funkció
célja:
A meghirdetett kurzusok egy menüpontból legyenek
elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése egy felületről legyen
elérhető.
Funkció célja: A meghirdetett kurzusok a potenciális jelentkezők számára megjelennek. A jelentkező elküldi a kiválasztott kurzusra jelentkezését. A funkció célja, hogy az elküldött jelentkezések egy képernyőn legyen, valamint a jelentkezés bírálat is elérhető legyen.
Funkció célja: Meghirdetett kurzusra érkezett jelentkezések bírálata.
Funkció
célja:
A meghirdetett kurzusok egy menüpontból legyenek
elérhetőek. A tervezéshez szükséges adatok rögzítése egy felületről
legyen elérhető.
Modul célja, hogy a nem lezárt állapotban
lévő kurzusokhoz vizsgákat lehessen szervezni, és lebonyolításaikat
folyamatosan nyomon követni. Modul segítségével lehetőség van manuális
vizsgák eredményeinek rögzítésére, illetve a már rögzített vizsgaeredmények
megtekintésére.
Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek.
Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek. Egy vizsgához több vizsgaidőpont is rendelhető
Funkció
célja:
Jogosultsággal rendelkező felhasználók a
kurzusokhoz vizsgákat szervezhetnek. Vizsgaalkalmanként több helyszín is
megadható.
Funkció célja: Jogosultsággal rendelkező felhasználók a vizsgaalkalomhoz hozzá tudjon kérdéseket rendelni.
Funkció célja: A hallgatók elküldött jelentkezéseiket megtekinthessék.
Funkció célja: A hallgatók elküldött jelentkezéseiket megtekinthessék.
Funkció célja: A jogosultsággal rendelkező felhasználók a felvett kurzusaik adatait egy összefoglaló táblázatból érhetik el.
Funkció célja: A hallgatók az általuk látogatott kurzusok meghirdetett vizsgáit megtekinthessék, jelentkezésüket elküldhessék.
Funkció
célja:
Hallgatói jogosultsággal rendelkező
felhasználók számára lehetőség van egyszerű tananyagok futtatására.
Funkció célja: A
folyamatban lévő kurzus egyszerű teszt típusú tananyagait a hallgatók
vizsgaként le tudják futtatni.
Funkció célja: A
regisztrált felhasználó jelszavának megváltoztatása.
Funkció célja, hogy a hallgatói
szerepkörrel rendelkező felhasználók egymással, valamint a kurzushoz
rendelt konzulenssel, kurzusfelelőssel felvehessék a kapcsolatot,
megvitathassák a tananyagokkal kapcsolatos problémákat, kérdéseket.
Funkció célja: Jogosultsággal
rendelkező felhasználók új fórumokat hozhatnak lértre az új kérdésekhez.
A
rendszer statiszikáinak elérése a Felső frémen: „Statisztika” menü
kiválasztása, a bal oldali frémen pedig a statisztika nevére utaló menüpont
kiválasztását követően lehetséges.
Budapest, 2003. 02. 28.
Tamáska Lajos