Magyar
Pedagógusok Háza
(www.mphp.hu)
Hiba!
A hivatkozási forrás nem található.Tematikus gyűjtőportál
Varga Katalin (Országos Pedagógiai Könyvtár és
Múzeum)
Molnár Imre (Országos Pedagógiai Könyvtár és
Múzeum)
2001-ben az Informatikai Kormánybiztosság (az
Informatikai és Hírközlési Minisztérium jogelődje) pályázatot hirdetett
magyar nyelvű internetes tartalmak fejlesztésére. Ez adta az indíttatást
ahhoz, hogy egy régóta esedékes feladat megvalósításába belevágjon az Országos
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (a továbbiakban OPKM), amely a neveléstudomány
legfőbb információs központja Magyarországon. A pályázat a Magyar
Pedagógusok Háza koncepcióra épül, és természetesen mindazokra a
tapasztalatokra, amelyeken az intézmény munkája alapszik.
Az OPKM a neveléstudomány és a közoktatás legnagyobb magyarországi
információs bázisa. Teljességre törekvően gyűjti és szolgáltatja a
pedagógusok, pedagógusjelöltek és neveléstudományi kutatók számára a
munkájukhoz szükséges nyomtatott, tárgyi és elektronikus információt. Az
intézmény munkatársai nagy gyakorlattal rendelkeznek az adatbázis-tervezés,
-építés és –szolgáltatás területén. Az OPKM középtávú stratégiai fejlesztési
tervének középpontjában áll a Magyar Pedagógusok Háza kialakítása, amely a
teljes magyar pedagógus-társadalom információs és kulturális szolgáltató
központja lesz. A könyvtár a szolgáltatási rendszerét jelenleg is ennek a
koncepciónak a jegyében alakítja, ebbe illeszkednek meglévő
szolgáltatásaink, és ebbe fog illeszkedni a pályázatban vállalt feladat is.
Az OPKM jelenlegi
elektronikus szolgáltatásai:
·
Az OPKM 1989 óta
szakirodalmi adatbázist épít (PAD) a neveléstudományt érintő
valamennyi hazai és válogatottan a nemzetközi dokumentumokról. Az adatbázis
hozzáférhető helyben, interneten (www.opkm.huHiba! A hivatkozási forrás nem található.) és CD-ROM-on.
·
Előállítja
és gondozza a pedagógia területén a terminológiai kontrollt jelentő Magyar
Pedagógiai Tárgyszójegyzéket, amely elektronikus adatbázis formájában is
hozzáférhető.
·
További
adatbázisok
előállításával szolgálja a pedagógusokat:
·
A magyarországi
közoktatás tankönyvei (1980-tól)
·
A magyarországi
gyermek- és ifjúsági irodalom adatbázisa
·
Schola Orbis
Iskolatörténeti Adattár
·
Honlapján (www.opkm.iif.hu) hozzáférést biztosít a
legfontosabb hazai és nemzetközi pedagógiai forrásokhoz, ill. informál a
pedagógusokat érintő fontosabb eseményekről.
·
Web-OPAC-ja mindenki számára hozzáférhetővé teszi
a könyvtár számítógépes katalógusát.
·
Az OPKM 1998 óta
részt vesz az Európai Oktatáskutatási Egyesület (European Educational
Research Association) pedagógiai dokumentációval foglalkozó szekciójának
munkájában. Ennek keretében tagja az Európai Unióhoz 2001-ben benyújtott, 8
ország összefogásában létrejött pályázati konzorciumnak, amelynek célja egy
összeurópai internetes portál létrehozása a kutatást szolgáló
információforrások feltárására. A PERINE (Pedagogical and Educational
Research Information Network for Europe) projekt 2001 novemberében nyertes
pályázat lett az Európai Unió 5. keretprogramja alatt. A konzorcium tagjai:
University of Leeds, Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur,
Wien, Danmarks Paedagogiske Bibliotek, Deutsche Institute für Internationale
Paedagogische Forschung, Instituto Nazionale di Documentazione per
l’Innovazione e la Ricerca Educativa, Firenze, Kaunas University of Technology,
Lithuania, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Schzweizerische
Koordinationsstelle für Bildungsforschung.
·
Az OPKM részt
vesz az Európai Pedagógiai Thesaurus (European Education Thesaurus)
gondozását végző munkacsoportban, és az Európai Unió oktatáspolitikai
információkat gyűjtő adatbázisának (EURYDICE) munkáiban.
Az MPHP portál részletes ismertetése
A pedagógusok lemaradtak más
szakmák képviselőitől a modern technika és a korszerű
információs eszközök ismeretében és mindennapi használatában. A Magyar
Pedagógusok Háza Portál (MPHP) célja, hogy alapjául és hátteréül szolgáljon a
pedagógusok identitásépítésének. Egy olyan hely, amely egyaránt szolgálja a
gyakorló és a leendő pedagógusokat, figyelembe veszi akár egyéni
igényeiket is, lehetővé teszi számukra a művelődést és az önképzést.
A pedagógusok körében nemrégiben végzett kérdőíves felmérés
egyértelműen bizonyította, hogy igény és szükség van egy ilyen portálra,
amely hozzáférést biztosít a mindennapi munkájukhoz, képzésükhöz,
továbbképzésükhöz és önképzésükhöz szükséges és hasznos információs forrásokhoz.
Cél, várható hatás:
·
Az
oktató-nevelő munka, a pedagógiai innováció, a neveléstudományi kutatás
számára készült hazai és külföldi elektronikus források rendszerezése, elérésük
biztosítása. A használó (pedagógus, pedagógusjelölt, kutató) egy helyről
elindulva, annak szolgáltatásait és rendszerét alkalmazva könnyen és gyorsan
jut el minden olyan elektronikus információforráshoz, amely munkájához,
képzéséhez, önképzéséhez, ill. művelődéséhez szükséges és releváns. A
hasonló portálokhoz (pl. Sulinet-Írisz) képest a hozzáadott értéket a
válogatás, a feldolgozottság részletessége, a sokoldalúan kereshető
adatbázis-szerkezet, az idegen nyelvű keresés lehetősége és a
külföldi források bevonása adja.
·
A
rendszerezettség révén a források közötti keresés eredményének relevanciája
nő. A használónak kevesebb időt kell fordítania a keresésre, ill. a
találatok válogatására.
·
A könnyebbé váló
keresés növeli az Internet-használati kedvet, fejleszti az információkeresési
kompetenciát. Ez a pedagógusok és pedagógusjelöltek esetében különösen fontos,
stratégiai jelentőségű.
·
Külföldi
források jutnak el a magyar felhasználókhoz, magyar terminológiával végzett
keresés által is.
·
A külföld jobban
megismeri a magyar pedagógiai forrásokat, az angol nyelvű feldolgozás
révén értelmezni is tudja azokat. Ez különösen az Európai Unióhoz való
csatlakozás szempontjából fontos.
·
A portál az
egységesülő európai oktatásügyhöz való csatlakozás “kapujává” válhat.
Tartalmi terv:
·
Tematikailag
minden információforrást számba veszünk, amely a neveléstudomány
érdeklődési körébe tartozik. A vezérelvet az OPKM gyűjtőköri
szabályzata és a nemzeti pedagógiai szakirodalmi adatbázis (PAD) válogatási
elvei adják. A könyvtár sok évtizedes gyakorlata és munkatársi gárdája
biztosítja a minőséget. A portál alapstruktúráját az alábbi fő
témakörök adják:
1. Oktatáspolitika, oktatásirányítás
1.1. Irányító testületek, minisztériumok
1.2. Törvények, rendeletek
1.3. Oktatásgazdasági kérdések
1.4. Oktatásügyi statisztika
1.5. Iskolaigazgatás
2. Intézmények,
szervezetek, egyesületek, mozgalmak
2.1. Szakmai szervezetek
2.2. Pedagógiai intézetek
2.3. Óvodák, bölcsődék
2.4. Általános iskolák
2.5. Középiskolák
2.6. Felsőoktatási intézmények
2.7. A felnőttoktatás és továbbképzés intézményei
2.8. Könyvtárak
2.8.1. Iskolai könyvtárak
2.8.2. Pedagógiai szakkönyvtárak
2.9. Pedagógiai múzeumok
3. Tanulók,
gyermekek, pályaválasztás
3.1. Gyermeki jogok
3.2. Gyermek- és ifjúságvédelem
3.3. Család
3.4. Pályaválasztás
4. Nevelés
4.1. Neveléselmélet, nevelésfilozófia
4.2. Nevelési módszerek
4.3. Nevelési formák
5. Közoktatás
5.1. Tanterv
5.2. Vizsga. Értékelés
5.3. Oktatástechnológia, számítógépes oktatás
5.4. Taneszköz, tankönyv
5.5. Tanulás, tantárgyak
5.6. Tanuláson kívüli diáktevékenység
5.7. Tanulmányi versenyek, pályázatok
5.8. Konferenciák
6. Neveléstudomány, kutatás
6.1. Oktatáskutatás
6.2. Pedagógiai irányzatok
6.3. Gyógypedagógia
6.4. Neveléstörténet
6.5. Nevelésszociológia
6.6. Neveléslélektan
7. Felsőoktatás
8. Szakképzés
9. Pedagógusképzés, pedagógus pálya
9.1. Pedagógusképzés, továbbképzés
9.2. Pedagógus pálya, életmód, bérezés
10. Határterületek
10.1. Pszichológia
10.2. Szociológia
10.3. Filozófia
10.4. Etika
11. Pedagógiai folyóiratok
11.1. Magyarország
11.2. Európa
11.3. USA
11.4. egyéb
·
A portál három
forrástípust dolgoz fel:
·
Web-helyek,
honlapok
·
Adatbázisok
(szakirodalmat feldolgozó bibliográfiai, ill. könyvtári adatbázisok és az
adatokat közvetlenül szolgáltató adattárak)
·
Elektronikus
dokumentumok (folyóiratok, szövegek)
·
A portál hazai
és külföldi forrásokat egyaránt feltár. A külföldi forrásokból történő
válogatásnál elsősorban az Európai Unió tagállamaira helyezünk hangsúlyt,
de kitekintést kívánunk adni a világ más országainak oktatásügyére is, különös
tekintettel az informálódás és az összehasonlítás lehetőségeire. A
portállal Magyarország részt vállal az Európai Unió nemzetközi
együttműködésen alapuló PERINE projektjében, amelynek célja egységes
felületen tenni hozzáférhetővé a pedagógiai kutatás számára fontos nemzeti
forrásokat.
·
Feldolgozottság:
·
A portál
strukturált, hierarchikus rendbe sorolja a feltárt forrásokat. A struktúra
változtatható, tehát új szempontok könnyen beilleszthetők.
·
A források
feldolgozása adatbázisként történik. Az adatbázis sokoldalú tematikus keresést
tesz lehetővé. A tematikus feldolgozás eszköze az OPKM-ben kidolgozott és
karbantartott kontrollált pedagógiai tárgyszójegyzék, ill. szakcsoportrendszer.
A szótár kompatibilis az Európai Unióban használt többnyelvű pedagógiai
tezaurusszal, így az idegen nyelvű feldolgozás és keresés eszköze is
rendelkezésre áll. A keresőrendszer lehetővé teszi a kulcsszavak,
tárgyszavak, formai szempontok, földrajzi nevek, ill. felhasználói célcsoportok
szerinti keresést is. A portálon a tárgyszójegyzék elektronikusan is
hozzáférhető.
·
A tematikus
feldolgozás további eszközeként minden forrást rövid, magyar és angol
nyelvű tartalmi leírással, referátummal látunk el.
·
Felhasználói
célcsoportok:
·
pedagógusok
·
pedagógusjelöltek
·
neveléstudományi
kutatók
·
pedagógiai
szakkönyvtárosok
·
iskolai
könyvtárosok
·
külföldi
érdeklődők
A portál szerkezete:
·
Nyitólap
·
Küldetésnyilatkozat,
célok, a portál ismertetése
·
Súgó, használati
útmutató
·
Gyakran feltett
kérdések
·
Magyar
Pedagógiai Tárgyszójegyzék: a terminológiai eligazodás eszközeként
·
Levelezés,
levelezőlista (pl. iskolai könyvtárosoknak)
·
Friss hírek,
információk (faliújság): A pedagógusokat érintő aktuális konferenciákról,
kiállításokról, továbbképzésekről, kulturális programokról
·
Keresőgépekhez
linkek
·
Linkajánló: Az
adott hét legfrissebb, legérdekesebb forrásai
·
Tallózás a
feldolgozott források között
·
Átfogó tartalmi
csoportok szerint (pl. oktatáspolitika, jogi kérdések, intézmények, oktatási
módszerek stb.)
·
Dokumentumtípusok
szerint (honlapok, adatbázisok, folyóiratok, e-dokumentumok)
·
Nyelvek szerint
·
Felhasználói
célcsoport szerint: kiknek ajánlott a forrás
·
Keresés a
források között
·
Egyszerű
keresés:
·
menürendszerben,
lenyitható ablakokkal, amelyekből kiválasztható és átemelhető a
keresett szempont
·
Parancsmódú
keresés:
·
összetettebb
keresőkérdések megfogalmazásának lehetősége
Frissítés:
A portált rendszeresen
figyeljük és folyamatosan frissítjük a legújabb forrásokkal, ill. töröljük a
nem élő adatokat. A frissítés egyik alapja, hogy a használók online
javaslatokat tehetnek a szerintük fontos és hasznos források felvételére. Az
adatbázisban történő feldolgozás megkönnyíti az új források beépítését, és
egyszersmind biztosítja az egységességet is. A portál tartalmi és formai
karbantartásáról állandó stáb gondoskodik, akik ezt a munkát napi munkaköri
feladataik között tudják elvégezni.
A frissítéseket minimum hetenként
elvégezzük.
Együttműködés más site-okkal:
·
Az OPKM-nek hagyományosan jó kapcsolata van más hazai pedagógiai
szolgáltató intézményekkel (pl. Országos Közoktatási Intézet, Nemzeti
Szakképzési Intézet, megyei pedagógiai intézetek, Fővárosi Pedagógiai
Intézet, Fővárosi Oktatástechnológiai Központ, tankönyvkiadó vállalatok
stb.), könyvtárakkal, múzeumokkal, kulturális intézményekkel, és kiterjedt
nemzetközi együttműködése más országok hasonló profilú intézményeivel
(Nagy-Britannia, Németország, Dánia, Olaszország stb.). Honlapunk jelenleg is
több linket tartalmaz a társintézményekhez, a kapcsolat kölcsönös.
Ezeken az alapokon
széleskörű együttműködés építhető fel a portál vonatkozásában
is. Szinte biztosra vehető, valamennyi érintett szervezetnek érdeke lesz,
hogy szerepeljen a Magyar Pedagógusok Házában.
·
Az OPKM honlapja
közvetlen kapcsolatban lesz a portállal. A honlapot 1997 óta mintegy 50 000
látogató kereste fel.
·
Az OPKM honlapja
a pedagógiai társintézmények mindegyikéről elérhető. Erre a kialakult
kölcsönös jó kapcsolatra a portál esetében is számíthatunk.
·
A portálon
feldolgozott honlapok tulajdonosaival is kiépítendő a kölcsönös
tájékoztatás.
·
Kiemelten
számítunk a tankönyv- és taneszköz-kiadással foglalkozó cégekre, amelyek
számára a portálon való megjelenés reklám-lehetőséget is jelent.
Ettől a kapcsolattól részben a folyamatos karbantartás költségeinek
fedezete is remélhető.
·
A nemzetközi
terjesztés egyrészt a kiterjedt nemzetközi kapcsolatok révén, másrészt az
Európai Unió nemzetközi projektjében való részvétel révén biztosítható.
·
SQL
adatbázis-rendszerű felépítés
·
könnyű
bővíthetőség
·
módosíthatóság
·
gyors,
interaktív aktualizálás
·
A kereséseket
kontrollált terminológiai szótár támogatja
·
Automatikus
link-ellenőrzés
További perspektívák:
·
Taneszköz-bemutatás
·
Tankönyv-ismertetés
·
Online
pedagógusfórum
·
Elektronikus
publikálási lehetőség pedagógusok számára